Spring naar inhoud

Negers met stropdas

25 februari 2011
by
Johan Sanctorum

De ingebeelde vijand van de Vlaamse cultuursector

In zijn column Erfgenamen van Uilenspiegel” (De Standaard van 22/2) legt Bart De Wever nog eens de vinger op de wonde, waar ik het ook al ettelijke keren deed: de Vlaamse cultuursector is niet in staat om het Vlaamse emancipatiedenken te omarmen, en verstart in een neo-Belgicistische kramp, gebaseerd op een uitermate cliché-achtige voorstelling van het provincialistische, xenofobe en intellectueel armtierige Vlaanderen. Terecht bespeurt De Wever hier navelstaarderij en intellectuele zelfbevrediging bij de culturo’s,- ik zou er nog aan toevoegen: een witwascomplex van lieden die zich schamen voor hun afkomst, vergelijkbaar met de evolués en parvenus, de tussenklasse van negers-met-stropdas in het koloniale Congo.

In dezelfde krant, van 25 februari j.l. , slaat de Vlaamse culturele elite bij monde van Geert Van Istendael terug, en hoe. Met het betogend proza van de heer Van Istendael heb ik het altijd moeilijk, gewoonweg omdat er van enige gedachtestructuur of argumentatie geen sprake is.
En eigenlijk hoeft dat in zijn geval ook niet. Door zich onopvallend in het rijtje te plaatsen van Ovidius, Bach, Baudelaire en Lorca, tooit men zich met een enorme dosis legitimiteit. Dat zijn verdorie namen als klokken, Geert. Wie zou iemand in zo’n gezelschap durven tegenspreken?
Toch lees ik in heel de repliek alleen maar een bevestiging van wat De Wever naar voor bracht: de Vlaamse “cultuurdragers” gedragen zich als een wereldvreemde superkaste, die peroreert zoals Kadafi in zijn recente toespraak: hooghartig, rancuneus, doordrongen van een militant superioriteitscomplex. Via een petitie in De Morgen (19/10/10) bevestigde deze kosmopolitisch-solidaire elite nog eens dat ze met dat zootje slijkflaminganten, stinkend naar “egoïsme, hebzucht en onverdraagzaamheid” niets wilde te maken hebben. “Onrustig”, weliswaar tussen negen en vijf, zoals de heer Van Istendael zelf aangeeft, is de Vlaamse kunstenaar met een grootse missie bezig, namelijk Vlaanderen redden uit de klauwen van de barbarij der racistische vendelzwaaiers.
Dat de Vlaamse cultuursector hier achterna hinkt, irriteert me mateloos: zogezegde nonconformisten die zich aanschurken tegen de 19de eeuwse operettemonarchie, Brussel koesteren als een tricolore fata morgana uit de Belle Epoque,- en dat alles wellicht meer uit opportunisme dan uit ideologische overtuiging.
De morele hoogdravendheid, die onder dit discours schuilgaat, is zonder meer farizeïsch, en wijst op een zelfoverschatting van een clubje dat nauwelijks nog meer dan zichzelf vertegenwoordigt. Wie ligt er wakker van de opinie van Will Ferdy, Kristien Hemmerechts, of Marijke Pinoy, of een van de 197 andere ondertekenaars? In wiens naam spreken zij?
Onbewust maken deze dames en heren dezelfde fout als deze van het Franstalige cultuursuprematisme in het oude België, waar de francofonie zich, in de status van numerieke minderheid, kon opwerpen als een cultureel-dominante factor. Ook die ballon heeft het Vlaams-nationalisme doorprikt, en elke ware democraat zou dat een overwinning moeten vinden.
Met die KVS-slogan “Niet in onze naam” is overigens iets niet pluis. Moeten, in een democratische samenleving, verkiezingsuitslagen niet gerespecteerd worden? Voorheen slaagde men erin, een cordon aan te leggen rond een partij die op haar hoogtepunt een kwart van de Vlaamse kiezers wist aan te spreken. Nu lijkt het weerom, alsof die massa N-VA-kiezers die De Wever brachten waar hij nu staat, op een of andere manier buiten de normale democratie vallen. Waardoor een minderheid zou kunnen uitroepen: “Niet in onze naam!” Neen, natuurlijk niet in uw naam, mijnheer Van Istendael. Links betekent in Vlaanderen vrijwel niets meer, en het zou goed zijn dat het zich daarover eens bezint.
Een Catalaans moment
De grondstroom loopt anders, mensen pikken dit soort verwaandheid niet meer. In een minimum van tijd is de term “KVS-Vlaming” een scheldwoord geworden, en dan bedoel ik niet alleen in Pallieterke en rechts-nationalistische middens. Men bedoelt er de “kosmopolitische” salonrebel mee zoals Van Istendael zichzelf schwärmend portretteert, gehuld in een warme vacht van political correctness. De Belgofiele kunstenaar die schampert op het Vlaamse provincialisme, maar wel dankbaar de Vlaamse subsidies in ontvangst neemt.
In essentie, en dat is het pijnlijke, gaat het om intellectuelen die de afspraak met de geschiedenis missen, en zich scharen achter een ancien régime. Ze vechten tegen een ingebeelde vijand, molenwiekend zoals Don Quichotte, en drijven steeds meer af naar een staatkundig en politiek karkas zonder vlees aan, met dank aan Ensor. Het is een ideologie van oude dronkaards zoals Arno Hintjens. Ze verheerlijken het Belgische surrealisme, de vrolijke gekte, waarachter zich een bestuurkundige knoeiboel verschanst. Ze rateren compleet het Catalaans moment waar Vlaanderen voor staat: het zich losweken uit de centrale 19de eeuwse bufferstaat, resultaat van een diplomatieke koehandel, om cultureel en politiek een eigen weg te gaan, als een volwaardige 21ste eeuwse democratie en cultuurnatie.
Gelukkig bevat Vlaanderen denkers en opiniemakers die met dat proces wél bezig zijn, en die zich zelfs flamingant en nationalist noemen, zonder daarvoor een lidmaatschap van Blood and Honour aangesmeerd te krijgen. Ik vernoem er een paar en sla mezelf alvast over: Ludo Abicht, Peter De Graeve, J.P. Rondas, Filip van Laenen, Peter De Roover, Brecht Arnaert, Julien Borremans, Bart Maddens, Eric Defoort. Voor het merendeel gaat het hier zelfs om figuren die niet eens met rechts, laat staan met extreemrechts, willen geassocieerd worden. Dat geldt dan weer wel voor iemand als Matthias Storme, Frans Crols of Koenraad Elst. Wat ze evenwel allemaal gemeen hebben, is iets waar Geert Van Istendael een blinde vlek voor heeft: een vorm van republikeins idealisme dat onvermijdelijk de Belgische constructie overstijgt, en Vlaanderen als een laboratorium ziet voor een nieuw maatschappelijk project dat in de democratisch zwaar deficitaire Belgische monarchie geen kans op slagen zou maken.
Met een gebrek aan solidariteit heeft dat niets te maken: in Europees verband mag de Waalse medemens bij mij altijd komen aankloppen als de nood hoog is. Grenzen zijn geen versperringen, of hoeven het niet te zijn. Ze bakenen gewoon een ruimte af waarin een gemeenschap haar zelfbeschikking opeist.
Dat de Vlaamse cultuursector hier achterna hinkt, irriteert me mateloos: zogezegde nonconformisten die zich aanschurken tegen de 19de eeuwse operettemonarchie, de immer vrolijke bier- en frietnatie, Brussel koesteren als een tricolore fata morgana uit de Belle Epoque,- en dat alles wellicht meer uit opportunisme dan uit ideologische overtuiging. Tuymans en Fabre hebben zich ondertussen als hofschilder al waargemaakt, het heeft hen geen windeieren gelegd. Waarom hebben die “anarchisten” niet bedankt voor de eer?
Neen, mijnheer Van Istendael, u maakt me niet kwaad, u doet me eerder glimlachen. U klinkt als een krassende plaat van Will Ferdy, vertederend, maar vooral ook muf en grijs.
Graag een nieuwe lente en een nieuw geluid: moge een generatie van jonge Van Ostaijens, getalenteerde dichters die ook de smaak van de politieke radicaliteit ontdekt hebben, snel opstaan.

Johan Sanctorum

33 reacties laat een →
  1. Geertje Kuipers - De Kraanvogel - Culemborg (NL) permalink
    25 februari 2011 16:21

    Als ge zo doorredeneert, maakt ge uw kleine landje nog kleiner – want daar is alleen plaats voor radikalen, zo lijkt het, zowel politiek als op het gebied van kunst. Ik heb een ander beeld van de Belgen: gezellig, vriendelijk, intelligent, grondig en ijverig en op zoek naar verheffing (van het volk)….

    Hart.groet,
    Geertje Kuipers, Culemborg / Nederland

    • 26 februari 2011 10:30

      Beste Geertje

      Sorry dat we niet altijd beantwoorden aan het toeristische ideaalbeeld voor Nederlanders: gezellig België, een beetje chaotisch, lekkere restaurantjes, en een Antwerpse kathedraal die door Hollanders aan de achterzijde als urinoir wordt gebruikt.
      Wij voelen ons geen Belg, in de verste verte niet. We voelen ons meer verbonden met Nederland, al is die liefde dikwijls niet wederzijds. Maar geduld hebben de Vlamingen altijd gehad. Al mag het nu voor ons, republikeinen, wel wat vooruit gaan.
      Warme groet

      Johan Sanctorum

      • 1 maart 2011 22:30

        Tja, Johan, dat geduld zult ge nog wel even goed kunnen gebruiken. Misschien dat we Vlaanderen bij Nederland kunnen trekken en de Walen bij Frankrijk. Dan kan het centrum met en rond Brussel Europees worden. Is er meteen een goede scheiding tussen de Vlamingen en de Walen, want stel dat die mekaar tegen blijven komen….

        In de tussentijd: vermaak u met en verwonder u over de mens, in welke hoedanigheid dan ook.

        Geertje Kuipers, Culemborg (NL)

  2. 25 februari 2011 16:55

    Beste Johan, een scherp en knallend stuk. Maar ik mis argumenten. Op deze manier wordt het louter een welles-nietesspelletje dat, vrees en constateer ik, maar al te snel ontaardt in scheldpartijen… En ik denk dat we dat laatste kunnen missen. Waarom zouden we beter af zijn met een onafhankelijk Vlaanderen? Organiseren we de bevoegdheden die we in eigen handen hebben gekregen zoveel beter? En wat met Brussel? …

  3. Saskia Van Nieuwenhove permalink
    25 februari 2011 17:01

    Johan,
    Jij kan beter, veel beter.
    Les één retoriek : zorg dat je juist citeert en niet uit de context rukt. Nergens heeft Van Istendael het over racistische vendelzwaaiers.
    S.

  4. Benno Barnard permalink
    25 februari 2011 17:53

    “…een vorm van republikeins idealisme dat onvermijdelijk de Belgische constructie overstijgt, en Vlaanderen als een laboratorium ziet voor een nieuw maatschappelijk project dat in de democratisch zwaar deficitaire Belgische monarchie geen kans op slagen zou maken.”

    Hoezo, “onvermijdelijk”?
    Hoezo, “een nieuw maatschappelijk project”?
    Alsof de door jou, Sanctorum, op het schild geheven modderen Vlaamse mens ook maar enige garantie voor meer democratie te bieden zou hebben.
    Er valt van alles op België aan te merken (daarom heb ik de bewuste petitie ook niet ondertekend), maar jouw notie van Vlaanderen is, welnu, tamelijk utopisch.
    Een soort utopie van het tot democratie gesublimeerde boerenerf.
    En waarom – als het ware naar analogie van je eigen karikaturale “natuurlijke Vlaming” – deze krachtige vertekening van het soort mensen wier opinie jou niet bevalt?
    Plus est en vous, om het maar in het Belgisch te zeggen, o wijsgeer.
    Je schrijft goed, een paar taalfoutjes daargelaten, maar je argumenteert als iemand die al jaren gedachteloos dezelfde ideologie omhelst.

  5. vincent mulleman permalink
    25 februari 2011 18:21

    ik ben er ook zo een die geen leeuwenvlag heeft net als 80 % van de V-kiezers die op basis van rationele argumenten het democratisch deficit van België stilaan beu worden. Ofwel hebben we een Belgische democratie en in dat hypothetische geval zouden de Franstalige politici in opstand komen tegen de maatschappelijke en economische recepten van de Vlaamse meerderheid ofwel accepteren we ten eeuwigen dage de status quo, goed verankerd in grendelwetten, alarmbelprocedures en pariteiten waarmee geen enkele entiteit goed bestuurd kan worden.
    We kunnen dus kiezen om in het Belgische bestel samen ten onder te gaan of na te denken over een vuile, langdurige en kostbare splitsing van België. De keuze tussen de pest en de cholera. En precies daarom is geen enkele Vlaamse onderhandelaar bereid om even hard voor verandering te pleiten als de Franstalige onderhandelaars bereid zijn om geen millimeter toe te geven tenzij cosmetische ingrepen die de boel alleen maar meer onbestuurbaar maken.
    Nogmaals, het gaat niet om een nationalistische wij-zij mentaliteit, het gaat om de kwaliteit van ons bestuur.

  6. Nemo Xeno permalink
    25 februari 2011 19:27

    Goed geschreven, Johan.

    Belgie is een staat die sinds 1830 aan Frans-supremacy-denken (superioriteitsdenken) dito crypto-kolonialisme (van binnenuit) doet, met alles dat in dat plaatje past :

    “Het kookboek omtrent verborgen kolonialisme” even ter hand nemend (Cookbook for Hidden Colonialism) lezen we het 12-stappen-plan hiertoe : stap even met ons mee :

    1. systematisch inpalmen van grondgebied waar ge uw hand hebt opgelegd

    Met de Belgische Omwenteling, enkel een verbond van de oude annexerende amokmakers van weleer in deze contreien (Spanje, Oostenrijk, Frankrijk) en de ‘kristen’ én liberale machten werd het on-ding bezegeld waarbij men wraak (revenge) zou gaan nemen op de allerlaatste annexator in dit gebied, nml. Nederland. Vlaanderen zal hiervoor worden afgestraft nadat de consolidatie een feit werd en dus deze staat ‘soeverein’ werd en buitenlanders dus niets meer te zeggen hebben over de inlands gevoerde politiek. Slim gezien, he…

    In feite is de Belgische geschiedenis niets anders dan een aaneenrijging van wraak/wederwraak, actie-reactiepatronen die elkaar neerwaarts spiralisch verzwelgen en dat blind is voor haar eigenste malafide (madness) gevoerde politiek die – eerder als een accident – van wederzijdse toegevingen (heeft niets met rechtvaardigheidsbetrachting te maken) een wangedrocht van een systeem heeft voortgebracht dat ooit als museumstuk in “Kafkanian Politcis” te bewonderen zal zijn en wat door reverse engineers tot op het bot zal worden onderzocht als een tegenvoorbeeld oftewel “hoe het dus niet moet”… ongeacht wat de Belgen in hun eigenwaan daar vandaag en morgen nog tegen kunnen opwerpen… Volgende week wordt het dan wel vrij stil in dit land…

    2. Ga dan over tot kolonialisme maar dan ‘van binnenuit’

    Vlaanderen wordt dan systematisch, van binnenuit, verfranst omdat Frans “nu eenmaal, he?” een échte cultuurtaal is, en dus ‘hoger’ staat (lees : superieur is) aan het Nederlands (denigreer het direct en steeds maar tot “Vlaams” (zoals die dame afficheerde tijdens de Shame mars, “volzet” met alleen maar Belgische vlaggen) en waarbij dat “vlaams” ipso facto dan maar een inferieure (minderwaardige) plaats heeft.

    Vanuit dat denken werd Belgie gesticht en wordt continue aan Belgische politiek gedaan, ook nu in anno 2011 in een tijdperk van totale dekolonisatie en dit dus dankzij de strategieen, tactieken en technieken uit datzelfde “kookboek voor verborgen kolonialisme” wat in deze webblog-reactie voor de aandachtige lezer wordt ontvouwen.

    3. week daarna systematisch de inladers af van hun eigen achterban en maak van potentiele stropers in één beweging boswachters

    Bepaalde Vlamingen werden doelbewust en systematisch van hun waarlijke culturele erfenis afgeweekt en gepromoveerd tot Belgische “landheren”. Dat werd gedurende 2000 jaar Romeins Imperialisme – maar ook als copie van Pax Romana in Pax Americana – ook al gedaan bij de verovering van de Indianenstammen. En die succesvol-gebleken strategie werd ook toegepast bij de goedbetaalde handlangers in Schotland door hen her en der landerijen te geven en ‘Lords’ te maken (cfr. de speelfilm “Bravehaert” hierbij indachtig) en die tactiek zal men blijven aanwenden.

    En maak hen – die in deze valkuil trappen – tot collaborerenden met het nieuwe regime waarbij finaal een verdedigingsmechanisme in die collaboratie-mensen hen tegen hun eigen mensen gaan keren. Over dat crusiale psychomechanisme werd heel goed nagedacht. En via een uitgedokterde pychodynamica-strategie zal het zijn (rotte) vruchten afwerpen : FDF of “Front Des Francophones”, is dat niet eerder “Fils/Filles Des Flamands”? Of dit een retorische vraag is moet je zelf maar als lezer invullen.

    4. zorg ervoor dat het buitenland dit soort van bedekt kolonialisme niet opmerkt.

    Laat het aldaar uitschijnen dat het niets meer betreft dan een ‘interne aangelegenheid’… een soort banale ‘taalperikelen’-onbenul. Dat is nu net de verslaggeving die we tot op heden in de buitenlandse pers te lezen krijgen. Het kookboek heeft totnogtoe een vrij geslaagde maaltijd voortgebracht. De kost wordt blindeling verorberd.

    5. zorg, samen met de Romeinse kerk, dat ze zich loyaal en gehoorzaam opstellen tegenover de nieuwe gouverneurs, ook al zijn die totaal vijandig naar de cultuur toe die ze wensen ‘van binnenuit’ te veroveren. “Geef aan de keizer wat de keizer toebehoord…”.

    Kardinaal Mercier, die over de Vlamingen sprak als zijnde een ‘volk van knechten en meiden’ (Merci pour le cadeau) en zijn legertjes pastoors wisten dus wat hen te doen stond… En, warempel, het werkte ook nog.

    Ach, al die ‘grote culturen’ hebben immers een rijke ervaring in kolonialisme (vraag het maar aan overrompelden in geheel de wereld : ik weet wel wat ik onderzoek) want overal worden dezelfde onderwerpings-strategieen, tactieken en technieken toegepast. Misschien is het echt wel een voorrecht om tot een kleine taalgroep te behoren.

    6. ga zover dat ge ze in de handen van de vijand drijft (bij openlijke conflicten : cfr. wereldoorlog 1) waardoor je hen daarop kan pakken

    Dat is in Belgie goed gelukt. Vanuit de onmenselijkheden van de loopgraven – en een politiek die tegen de Vlamingen hierbij werd gebruikt – zijn er overlopers… en dus ‘verraders des (nieuwe) vaderlands’… of drijf hen tot desertie (die de wapens neerleggen en zich niet verder inzetten voor ‘De Belgische Zaak aan het Front’, waarbij een deel totaal pacifistisch werd en een ander deel zich heeft verhard)… Aarstdomme staat belgie : “Als je eigen landgenoten misbruikt, wees dan niet verrast dat die er finaal de brui aan geven of zelfs overlopen en met de vijand gaan meedoen…” tenzij dat dit nu net de politiek is, he, uw kookboek aandachtig lezende…

    Na de oorlog werden de leiders opgepakt en geexucuteerd. Is het dan allemaal zo verwonderlijk dat het dan allemaal van kwaad naar erger gaat, geheel die anti-Belgische Vlaamse reflex…

    7. tracht hen zo ver te drijven dat ze overcompenserend gaan reageren en hollebozen worden in een overtrokken ‘nationalisten’-reactie waarbij ze zelf doorheen het lint gaan (wereldoorlog II) en zichzelf vanaf dat ogenblik en nadien volledig onmogelijk maken. Als je hen zover kunt kijgen, gaat de rest daarna vanzelf (vooral het totale “verdeel en heers”-spel met intussen, zonder centen van de kolonisatoren, alsnog verder te koloniseren en dus met geld van de gekoloniseerden : dat is de quintessence van Belgie). Draai of keer gelijk je het wilt. Je komt steeds bij deze “Final Analysis” uit. Het buitenland gruwt!

    Vanaf de jaren ’30 van de vorige eeuw, tijdens en na de oorlog is die verglijding in overcompensatie-modus van Vlaanderen (met een al even verwerpelijk superioreitsdenken) datgene wat er precies gebeurt in Vlaanderen… De koloniale machten zien hun kans schoon en slagen vanaf de jaren ’60 toe : de verfransing van Vlaams-Brabant wordt vanaf dan ingezet met intussen in feite geen tweetaligheid in Brussel… Wat er nu is of daarvoor moet doorgaan, is niets meer dan slechts ‘feake’… En Vlaanderen werkt maar verder mee aan die kolonisatie van zichzelf en is tot alles bereid, en dit omwille van het riscio niet te lopen om als extremist te worden gebrandmerkt of omdat het tal van opgedrongen ideefixen “koestert” (zie verder) en dus “omdat het niet anders kan of gaat of mag gaan”. Wat een fatalisme! Of is het defaittisme, ingegeven door teveel een ‘medewerker eraan’ te zijn (geweest : eens mens kan nog steeds veranderen)? Het buitenland weet dit allang. Het kijkt toe hoe dom Belgen in dat soort van nationale sport elkaar laaghartig bejegenen.

    8. Zelfs indien je als meester financieel de macht niet meer in handen hebt, betracht dan een heel oud goed werkende tactiek, nml. die van het ‘verdeel en heers’. Zet ze tegen elkaar op en laat hen betalen “en dat ze daarna vooral hun mond houden”…

    Het domweg in de valkuilen van het superioriesdenken vallende Vlaanderen (Vlaams Blok/Belang en c°) heeft de aanvankelijk pacificale Vlaamse reflex, dito ontvoogdingsbeweging die billijk en rechtvaardig was een zware slag toegebracht… Zonder die enorme misstap tijdens WO II e zonder het negativisme van die hardliners bij de effectief Vlaams nationalisten’-gewordenen bestond Belgie allang niet meer.

    Inderdaad : Vlaanderen is vanaf de collaboratie totaal verdeeld en zelf “links” Vlaanderen trekt – totaal onthoofd ergens – de kaart van Franse koloniserende superioriteitsdenkers… en dit alleen maar om zich van extreem-rechts Vlaanderen te distantieren (wat begrijpelijk is) maar dat allemaal toch wel heel bedenkelijk is voor mensen die – zoals een welbepaalde partij – in feite een pacificaal-revolutionaire andersglobalist zou moeten zijn en die daarbij niet zou mogen plooien voor (quasi-cryptonazistisch) oudkoloniaal en ethnocentrisch superioriteitsdenkend/handelend van welbepaalde lieden in dit land die mensen tegen elkaar opzet en intussen maar blijft peuzelen aan en graaien in een ruimte die zij zich niet toe te eigenen hebben… In geen enkel land wordt zo’n attitude getolereerd. Belgen staan niet boven internationaal recht, of dachten jullie soms van wel! De uitbrander omtrent deze enorm malafide eigenwaan – geformuleerd door het buitenland – komt er eerstdaags/eerstweeks aan…

    Het weer gaat omslaan in het buitenland. Tot op heden waren de Vlamingen de boosdoeners. Nu gaat de donkere zijde van de maan eens in het daglicht gesteld worden. Het wordt hoog tijd. En zodoende zal het buitenland haat eigen beeld gevormd hebben. “Canada already made it’s mind about Belgium” hoorde ik gisteren nog iemand zeggen.

    En dat heimelijk gekoloniseer gaat maar door en dit alles zonder dat die kolonisten zelf financiele middelen hebben en zulks dus maar kunnen doen (en er alsnog in blijven slagen om op hun wenken te worden bediend ‘as in good old times’) door hun ooit tot “knechten en meiden”-gedegradeeden.

    En waarbij die tegen elkaar opgezette oude knechten en meiden hun meesters dus nu alsnog blijven betalen om hun eigenste gebieden systematisch te laten inpalmen (en dit terwijl er allang een federalisering tot stand werd gebracht).

    En sommigen willen nu een terugkeer naar een unitair Belgie. Joepie : “la Belgique à Papa” komt er weer aan. Ja, Vlamingen ‘leer nu toch eens eenmaal jullie plaats kennen met zo’n lokaal taaltje’ (cfr. pancarte van die dame op de SHAME-mars)… Intussen lopen er vele “Belgique à papa”-langer wordende baardmensen rond in dit land. Denken die nu echt dat ze er fier op moeten zijn, op die shame-mars en dommigheden? Al even heimelijk zullen die baardmensen zich plots gaan scheren… Tjonge, nog an toe… Wat een land!

    En dit kan dus allemaal door de “oude meesters zonder geld” die nu openlijk – vóór het oog van geheel de wereld -hun annexatieplannen (zelfs het losweken van geheel Vlaams-Brabant) totaal onbeschaamd kunnen verkondigen… In Wallonie zijn er intussen wel al universiteitsproffen opgestaan die ‘een kat een kat durven noemen’ en niet terugdeinzen om de vinger op de echte wonde te leggen. Ook een Canadees TV-station heeft enkele weken geleden haar relaas gegeven : “Belgie moet verdwijnen!”… En die stortvloed van kritiek vanuit het buitenland zal nu maar pas goed op gang komen. Daar wordt grondig aan gewerkt, door de buitenlanders zelf…

    Het begint nu ook voor externe waarnemers stilaan te dagen en duidelijk te worden waar Belgie nu echt voor staat en waaraan dat land – genoegzaam verdonken in allemaal heel mooie zelfbeelden – écht lijdt t.w. een total oubollig, out-of-time, old-fashion chronisch kolonialistisch supremacy-denkend én handelend land én dit dus in het land met Brussel als hoofdstad en dit dan nog eens als hoofdstad van Europa.

    Brussel dreigt die ereplaats te gaan verliezen, tenzij het ingaat op een “Plan” dat eerstdaags over Belgie zal razen, komende uit het buitenland want Belgen zijn tot de opbouw van zulks plan zelf niet in staat omdat zowat alle Belgen intussen totaal geestesblind blijven voor hun eigen misbaksel, t.w. een monstrueus-kafakiaans systeem dat het ultieme bewijs is van een onderliggende ‘verhult én onderdrukkend superiotiteitsdenken dito heimelijk koloniserend handelen”…

    Het is in feite een openlijke gevoerde politiek – al dat gekoloniseer – maar de vele Vlamingen die daaraan al decennnia lang hun medewerking verschaffen zijn hierin dan vooral de stekeblind- gewordenen. Geef hen een belang aan dit voortbestaan én met alzo blindgemaakten kan je openlijk konkelfoezen… Het is merkwaardig hoe blindheid kan worden gegenereerd. Kolonisten weten precies hoe ze zulks moeten bewaarheiden, systematisch opbouwen en blijvend doen installeren in allerlei belangenmechismen en van daaruit geventilleerd als alsom gecultiveerde ideeficxen binnen de geesten van de mensen… Die ratelen dat daarna gewoon domweg na…

    9. Indien mensen durven reageren op dit soort van verwording, tracht hen dan als ‘extremisten’ af te schilderen of roep dan ‘Hou de dief’ en tracht hierbij dan alle aandacht op de waarlijke rotzooi af te wenden…

    Wie durft wijzen op dit misbruik van de machten krijgt al snel het etikel van Vlaamsnationalist of van nazi op het hoofd geplakt. En die taktiek werkt nog steeds wondergoed.

    10. Stel hierbij steeds dat jouw land dito constructie het enige land is dat de duurzame vrede en dus de pacificale co-habitatie garandeert en sluit allen – die hierover anders denken – uit (doe het subtiel : grendel hen af, verdrijf hen in de stilte, isoleer hen en censureer alles wat ze schrijven of zeggen)

    Dat is nu net datgene wat er in Belgie gebeurd… Belgie wordt in feite als “untouchable” aangeprezen, vooral dan ‘door zichzelf’… Bah… Wie dat aanvalt is een barbaar, een onmens, een haatzaaier… Het keerpunt is nu weldra bereikt… De wind is aan het keren…

    Niet alleen de analyse over Belgie (vanuit het buitenland) zal een bittere pil worden maar ook het besef over een historisch gemiste kans in 1830…. Belgie had vanaf toen zoals een Zwitserland kunnen geregeerd worden met een echte gentleman agreement tussen die twee linguistische bevolkingsgroepen die het pact onderling hadden kunnen afspreken om niet langer nog steeds overrompeld te worden… En om dan – nu nog steeds en dus 180 jaren later – met allemaal Belgische wimpels te zwaaien op de nationale feestdag. We weten allemaal verdomd goed dat zulks nu niet het geval is. De geschiedenis van Belgie is evenwel totaal anders ‘verlopen’. Elk element in die geschiedenis is een ultiem bewijs van het tegendeel. Dat zal in de verdere toekomst door neutrale historici (vooral dan buitenlanders) ooit allemaal haarfijn uit de doeken worden gedaan. Alle ‘historici-academici in Belgie (zowel in Vlaanderen als in Wallonie)’ zijn allemaal diep ingebakkenen en/of ingezetenen binnen het Belgische academische (door de Blegische staat betoelaagde) systeem zelf. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Daarom moet de ontmaskering van Belgie van buiten deze middens komen. Ook de media wijn niets meer dan diep financieel ingebakkenen. Verwacht daarvan geen neutrale en objectieve analyses.

    11. Zet vooral hun eigen mensen (van dat te koloniseren ‘volkje’) in en laat die steeds datzelfde liedje blijven zingen en dit tot treurens toe blijvende herhalend : “Buiten ons eigen landje is er geen heil (zo klinkt dan dat refrein)”… “Wij zijn de enigen die vrede kunnen garanderen” en “Wij zijn de enigen die voor solidariteit met de armeren zorgen”… Met deze zelfgenoegzame kwispelstaart-triade houdt belgie zichzelf in een soort van chronische (somnambulistische) slaaproes om nooit te hoeven wakkerschrikken…

    Dus dankzij nu net dat soort van Belgisch nationalisme dito “ultiem superieur-zijn” (wat dus ook nu nét het verborgen adagium is voor punten 10 en 11) moet Belgie blijven dus blijven bestaan. De Canadezen zijn hierin immers veel meer lucide : ‘Belgie moet verdwijnen’. Het is immers een schandvlek én levendige blaam in hartje Europa voor hun eigen Franse cultuur.

    Hoe lang reeds – ook vandaag door ‘de broer van’ vertolkt – zien en horen we Vlaamse intelligentia nonstop en constant ratelen over de totale onmogelijk om deze staat ergens te ontbinden) en dit allemaal omwille van gekoesterde ideefixen zoals bvb.

    -het “Brussel-probleem” wat niet zou kunnen opgelost worden. Er is wel degelijk een oeverloos schone oplossing voor Brussel (en Belgie…). Die komt er eerstdaags aan. Het werd in het buitenland voor ons allemaal haarfijn uitgewerkt : is dat geen reden tot feestvieren? Zet de champagne maar al klaar!) of

    - de solidariteit met de “zwakkere” : ook dat kan totaal anders worden aangepakt wat eerstdaags zal worden bewezen…

    Al die ideefixen worden eerstdaags volledig ontkracht en op de schroothoop geworpen…

    Belgie heeft nadien dan geen enkel bestaansrecht meer! Deze ideefixen dienen allemaal als alibi om iets te laten bestaan dat allang had opgedoekt moeten worden omdat het berust op totaal verwerpelijke fundamenten en principes en het totaal geen plaats meer kan of mag hebben in een modern Europa. Europa maakt zich met Belgie totaal belachelijk in de wereld.

    Belgie is niets meer dan een ‘separatistische daad van 1830′ die resulteerde in een staat die
    - nooit in staat is geweest om de onrusten in dit gebied definitief te gaan bezweren maar niets anders heeft gedaan dan deze perikelen verder te cultiveren en te stimuleren
    - leeft dankzij een voortdurende superiteitsdenken (dat nu haar twee bevolkingsgroepen heeft aangetast) en waarbij de bevolking als ‘kiekens zonder kop’ rondhuppelen

    12. Presenteer uw land als het enige ware en goed en billijke én al het andere als gevaarlijk…

    Belgie wordt hierbij vooral als een “antidotum voor nationalisme” en als “laboratorium voor pacificaal samenleven” voorgsteld en dit tevens vanuit het Europese machtscentrum.

    Belgie is – wel integendeel – een voedingsbodem voor nationalisme, een kweekvijver voor nationalisme en heeft – vanaf haar grondvesting in 1830 – de kiem gelegd van het doen geboren worden van haar eigenste “enfant terrible” wat ze dus zelf heeft doen ontstaan, nml. in de gestalte van de ‘flamingant’. Ze heeft haar eigenste enfant terrible gebaard en heeft 180 jaar lang haar supremacy-denken én -handelen voor de buitenwereld verborgen gehouden (en tracht ook dat kind weg te moffelen)…

    Hierbij dus nogmaals die fameuze pancarte van die dame indachtig dat perfect “Belgie zoals het is” belichaamt en dit met hierrond geschaard al die Belgische vlaggen en dit in anno 2011 :
    SHAME ON YOU, BELGIUM! Canada zinkt in haar schoenen als ze zoiets ziet staan door taalgenoten!
    “SHAME ON YOU, BELGIUM” : dat zal ik niet alleen zeggen maar binnenkort heel wat Echte Waarnemers in én vanuit het buitenland.

    De heer Sanctorum geeft op gedegen wijze lucht aan deze geschiedenis van 180 jaren kleinering.
    “Boontje komt finaal dan toch eens om zijn loontje” of “Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel”. Immers : vroeg of laat, trapt de vallenmaker in zijn eigen vallen. Dat staat nu allemaal heel kortelings te gebeuren.

    Anderen dan Johan Sanctorum, deden en doen het op hun manier. Immers :

    Neutrale, buitenlandse audit-units zijn op de hoogte gebracht.
    Conflictmanagers, die nationale conflicten tot in het wortel-ontstaan ervan radioscopisch doorgronden, zullen hun analyses maken.
    Onthullingsjournalisten staan gereed om allerlei superioriteitsdenkende groepen met undercovers te gaan ‘onderzoeken’.

    “Belgians, be prepared!” Zet jullie schrap… want het “vernietigend rapport” over de totaal-mislukking van de Belgische Staat ligt op de tafel van vele nieuwsmediagroepen. Ze hoeven de feiten zelf nog maar enkel te komen vaststellen. En dat is niet eens zo moeilijk. Heel Belgie puilt ervan uit.

    Ook een correctietekst van een welbepaald voorstel kon op de website van de VRT – n.a.v. het Plan B-debat – niet geplaatst worden en dat maar één echte leitboodschap had voor alle Belgen : “La Belgique sera comme la Suisse ou elle ne sera plus” en werd dus niet ontvankelijk verklaard en dus gecensureerd door de… officiele Vlaamse TV-zender. Zwitserland weet allang hoe ze in staat is om vier taalgroepen vreedzaam én dit binnen één staat te doen samenleven : dat is een kwestie van wederzijds respect en wat nooit geinfecteerd kan zijn door enige vorm van superioriteitsdenken… Zwitsers hebben geen nood aan een laboratorium. Die doen wat gewone mensen in andere landen ook doen : “elkaar respecteren en ook hun ‘leefruimten’ respecteren”. Enkele jaren geleden had een Zwisterse dame, parlementslid in Zwitersland, geen schijn van kans om haar voorstel omtrent dat “Zwitsers Echt Pacificaal Samenlevingsmodel” in Belgie te komen presenteren. Men is daar in Belgie niet ontvankelijk voor. De indirecte reactie van die ‘goede Belgen’ naar die dame (en naar alle Zwitsers toe) werd natuurlijk ook ingegeven door allerlei voordoen goedgekeurde nonsense-beslissingen die eersttijds genomen zijn geworden en die nu net tot een constructie heeft geleid die nu totaal is vastgelopen. De Belgische Nonsense-Machine is dood. Het buitenland weet het allang. Alleen Belgie weet het nog niet. Arm zielig land!

    Zo ook kan het “Compromis der Belgen” – als enige Gulden Regel waardoor echt pacificaal samenleven nu net gegarandeerd kan worden (en wat in het buitenland ook zo bewezen wordt) – niet (voldoende genoeg) in de kranten geraken van deze (wan)staat. Dat geraakt dus niet gepubliceerd in de Belgische kranten zelf… In de buitenlandse kranten zal het eerstdaags de ruime aandacht krijgen. Ik ben waarlijk beschaamd om Belg genoemd te worden.

    Hun eindrapport zal ondermeer stellen : “Belgie is expert in het ‘verhullend koloniseren’ én dit in een post-koloniaal tijdperk’.

    Belgie zou daarin waarlijk seminaries kunnen geven aan alle “idioten in het buitenland” die écht bezig met écht andersglobalisme, met écht vreedzaam en respectvol samenleven (iets waar ik mijn mosterd bij die mensen dus vandaan heb gehaald). Ik stond zelf perplex hoe het allemaal wel ander kan (én moet). Zij hebben een waarlijk en totaal anderssoortig Plan waardoor mensen op deze blauwe planeet écht en waarlijk gelukkig en vreedzaam naast elkaar kunnen samenleven.

    Daarin is echter totaal geen plaats voor verhuld gekonkelfoes met (quasi)cryptonazistische flirterijen betreffende ‘superioriteitsdenkers/doeners’ die maar heimelijk blijven koloniseren.

    HOW STUPID YOU THINK PEOPLE ARE?

    Wendt, alle Belgen, dat vernietigend rapport af en vier morgen… met z’n allen FEEST.

    Want misschien brengt men u eerstdaags en veel beter plan ipv dat wansmakelijke rapport dat in feite veel beter nooit gepresenteerd moet gaan worden.

    Vier dus direct met alle feestneuzen feest.
    Neem een ballontje in de hand, toeter er maar eens lustig op los met die roll-mopsfluit en laat de confetti jullie hoofd en kledij sieren…

    Verheug u en wees blij! Immers : hét Voorstel én haar feestvreugde komt nabij!

    Wees dan toch in die eindnoot, surreale Belgen, allen verenigt onder de slogan “l’Union fait la FARCE’ die finaal dan ook allemaal tezamen feest vieren in en vanuit het totaal VASTGELOPEN WANGEDROCHT van haar eigenste mislukking! Dat is dan Belgie TEN TOP!

    Hip Hip Hip : HOERA!

    BELGIUM IN DISSOLVING MODUS!

  7. PJean permalink
    25 februari 2011 20:14

    Hoe men het keteltje draait of keert het zal steeds knetteren.
    De Vlamingen willen een economische leefbare welvarende samenleving en de franskiljons willen de parasiterende samenleving in stand houden, twee polen die botsen.
    Ofwel behoudt men België en dan doekt men de regionale regeringen op, op voorwaarde dat België dan wel een democratie wordt w.w.z. dat de meerderheid de spelregels bepaalt zonder pariteiten, zonder grendels, zonder alarmbellen en andere idiote waanzin, gewoon de regel van 50+1 wordt dan van toepassing, ofwel kapt men de geldverslindende waanzin in twee waarbij Vlaanderen sowieso een republiek wordt want wij Vlamingen zijn die middeleeuwse absurd dure folklore meer dan zat.
    Dat Vlaanderen NOOIT één m2 grondgebied zal afstaan aan een volk wat ons haat ons vernederd maar wel lekker op onze kosten leeft is de logica zelve, Vlaanderen is van de Vlamingen en Wallonië is van de walen, punt. Wat Brussel betreft, dat is de hoofdstad van Europa en wordt dan ook financieel onderhouden door Europa, wij hebben totaal geen behoefte om dat vreemdelingengetto te blijven onderhouden.
    Voor zeer veel Vlamingen zijn er momenteel 3 belangrijke issues nl.
    a) Een einde maken aan de monarchie, een totaal voorbij gestreefde dure folklore zonder enige toegevoegde waarde.
    b) Een einde maken aan de gigantische roofbouw op de Vlaamse welvaart, met het jaarlijks geroofd bedrag van ± 12 miljard euro per jaar kan hier in Vlaanderen enorm veel gedaan worden, als er dan franskiljons zijn die in Vlaanderen geld willen komen verdienen dan zijn ze welkom op voorwaarde dat ze zich aanpassen, iets wat van iedere vreemdeling gevraagd wordt.
    c) Een einde maken aan de toestroom van vreemdelingen, wie als vreemdeling naar Vlaanderen komt die kan voorzien in zijn eigen onderhoud, heeft werk draagt bij aan de welvaart en respecteert de normen, waarden, wetten, taal én cultuur van het gastland.
    Elke vreemdeling die deze regels respecteert is hier welkom.
    Dat er een gigantische strijd moet geleverd worden t.o.v. corruptie, misdaad en geweldplegingen zodat het leven terug veilig én leefbaar wordt is nogal duidelijk, daarom dat ook vriendjespolitiek en verraad van eigen volk zwaar afgestraft moet worden, de schijnheiligheid van politiekers tart elke verbeelding, ze leggen graag regels op aan ‘de mensen’ maar zelf trekken ze zich van die regels geen jota aan, kijk maar weer eens daar de zelfvoorziening van ± 3.000 euro per jaar bovenop het al onverantwoord hoog jaarbedrag, het inkomen van politiekers zou sowieso gehalveerd moeten worden en dan nog is het veel te hoog voor hetgeen ze ervoor presteren.
    De “Eerst Ikke En De Rest Kan Stikke” regel passen ze zeer goed toe.
    Dergelijk volkje verwacht ook nog respect? Van wie wel?

  8. Hans Becu permalink
    25 februari 2011 21:35

    goed gezegd Sanctorum, waarbij het me opvalt hoe “Van istendaliaans” de reaktie van Benno Barnard is.

  9. Nemo Xeno permalink
    25 februari 2011 22:56

    @ PJean en Hans Becu : volledig mee eens.

    Wanneer gaan de andersglobalisten in Vlaanderen eens wakker schieten? Vlaanderen – dat weg wilt uit de Belgische Constructie – moet (eerst) een veel groter draagvlak krijgen : neoliberaal en (extreem)rechts Vlaanderen is helemaal niet “mijn ding” én het kan alleen maar gaan gebeurn als ook de andere zijde in Vlaanderen is wakker geschrokken…

    Waar blijft de Gravensteengroep nu in deze tijd? Waar is nu het onvervalst én echt ontegensprekelijk non-supremacy en antiracistisch en antikoloniaal Vlaanderen?
    He, mannekes en vrouwkes : wordt eens wakker! Zo meegaand met de superioritietsdenkende kolonialen in dit land? Tjonge nog an toe!

    Ik heb het altijd heel jammer gevonden dat de Walen – die in feite niets met het vroeg-Belgisch politiek-rabiaat anti-Vlaams francofoon rijk Brussel te maken heeft – finaal zo meegaand is geworden in dat koloniale spel van haar taalgenoten in Brussel. Walen : luister en kijk diensaangaande eens naar de boodschap die de Canadezen jullie te brengen hebben en neem distantie van diegenen die jullie gebruiken in een spel dat volledig niet het uwe is.
    De Walen zouden zich daar beter op de vlakte houden. Zij spreken, net zoals de Vlamingen, maar een koeterWaals (een dialect van het Frans) net zoals nog steeds vele Vlamingen een ‘Vlaams dialect’ spreken…

    Waar zijn de antropologen van Vlaanderen én al diegenen die hoog oplopen met o.a. Indiaanse stammen (Native American Tribes) en andere kleinere volkeren hier op aarde (rijkelijk geillustreerd via National Geographic)… en die ook zonder welbepaalde V-partijen durven opkomen voor de rechten van kleinere bevolkingsgroepen én voor andere Gemenebesten….

    En wat intussen een oeverloos zielige vertoning van ‘extreem-links’ op de Shame-betoging… Wat zijn die plots allemaal verloren op een betoging van vooral pro-Belgie-aanhangers… een staat die nu al 180 Jaren aan bedekt kolonialsime en imperialisme doet…

    Het stoort me vaak ook ‘al dat veel te rechts’ van al die V-partijen. De welvaart die zij voorwenden is niet de welvaart en de ‘standaard’… Waar is links-Vlaanderen in dit alles? Geïmploseerd?

    U weet niet waarover ik het hier heb? Lees dan de andere bijdrage van mijn hand als reactie op deze tekst van Johan, drie reacties terug…

  10. Nemo Xeno permalink
    25 februari 2011 22:59

    “Zwarten met stropdas” moet het zijn!

  11. 26 februari 2011 10:43

    Je crois que l’article est tres bien ecrit et que la vrai mise du probleme est le terme de l’identite nationale comme le resultat de la reconstruction sociale appliquee a une realite changeante. Mais, le vrais probleme de chez vous -je suppose- est le fait que le dialog social par lequel une realite est construite est surtout explicite et formel (par mass-media et des evenements) et moins implicite et informel. Ca signifie en une perspective simultanee le fondement de l’arrivisme culturel et l’effondrement du identitaire naturel. Peut etre la vieille elite culturelle flamande cherche en permanence un imaginaire bouc emissaire (ennemi) a cause des structures linguistiques induites par des centres francophones de pouvoir.
    Nous avons eu aussi dans l’histoire de la Roumanie une constante figure du parvenu qui portait le nom de “ciocoi [tchiokoi]“. Il etait vieux ou nouveau selon les temps, mais toujours le meme caractere. Mais ces hommes ont acquirent plutot une position economique que l’une de prestige social.

  12. 26 februari 2011 15:11

    De meeste van die zelfbenoemde (multi)cultuurpausen van “niet in mijn naam” zijn niet ver vanonder hun dorpstoren gekomen. Als bewoners van “les chaumières du plat pays” (zoals Le Soir op 12 februari de Vlamingen noemde) missen zij zelfrespect. Ze kunnen alleen, zoals de apen op de ladder, “nach oben lecken und nach unten treten”: het Belgicistisch establishment omarmen en de Vlaamse revolte verketteren.
    Sommigen onder hen zullen mij als een “usual suspect” van het bekrompen Vlaams-nationalisme beschouwen en dat schrijven ze ook. Nou, ze doen maar.

    Deze lieden willen zeker niet geweten hebben dat ik 18 jaar voor internationale media de Europese Unie heb gevolgd. Ik schreef in het Duits, Frans en Engels (ja ook in het Nederlands, ja ook voor onze radio en televisie). Alleen al in het Duits heb ik meer geschreven en voor radio en televisie opgetreden dan deze “local heroes” in alle vreemde talen samen. Achttien jaar de informatiebron zijn voor al wie in het Duitse taalgebied op de hoogte wou blijven van het Europees landbouwbeleid. Vijftien jaar een vaste column schrijven in het grootste boerenblad van Nederland. Veertien jaar de Deense exporteurs voorlichten over hun exportkansen op de Duitse markt…Pas in die omstandigheden krijg je “identiteit”. Als je die eenmaal hebt ontdekt en ontwikkeld, ga je niet meer neerkijken op je eigen mensen, die ten slotte zonder ergernis je artikels moeten lezen, je boeken moeten kopen, je schilderijen kopen enz.

    Deze lieden willen ook niet geweten hebben dat een Vlaming als ik vijftien jaar perschef van het Europees Parlement is kunnen zijn, met briefings in het Frans of Engels, steevast ingeleid met enkele welkomwoorden in het Nederlands.

    Van gebrek aan zelfrespect komt snel verzuring en zelfhaat, zodat men te kijk kompt te staan als “neger in stropdas”, in dit geval in tricolore stropdas, misschien beloond met een lintje of een baronstitel.

  13. Leo Norekens permalink
    26 februari 2011 18:04

    Nergens is het eenheidsdenken zo sterk, nergens is de groepsdruk zo groot als in het artistieke wereldje. Allerindividueelste expressie etc…? Toe maar, meneer Kloos.

    Op Radio 1 wilden ze een debat over de KVS-actie houden, en ze vonden gewoon nergens een Vlaamsgezinde artiest. Niet één schilder, schrijver, acteur, danser, choreograaf, beeldhouwer, architect, zanger, muzikant, cineast, videast, tekenaar of bloemenschikker (m/v) die “Vlaams” genoemd wil worden. Behalve Jan Verheyen dan, heel voorzichtig. Marc Reynebeau mocht uitleggen hoe dat kwam, en dan moesten de bruine smetten op het Vlaams-nationalisme er weer aan te pas komen, uiteraard. Met post-modern nihilisme en verdachtmaking van alle idealen, met pensée unique, groepsdruk en professionele uitsluiting (ergo inkomstenverlies) had het niets te maken. Tenminste zover kwam Reynebeau niet. Toch is dit alles zeer reëel. Voor een kunstenaar vraagt het vandaag méér moed om een Vlaams standpunt in te nemen, dan om zich te outen als coprofaag of tamponfetisjist.

    Een kleine anekdote :
    Een paar jaar geleden sprak ik na een concert heel even met mijn oude schoolvriend P., nu een gerenommeerde Vlaamse, pardon Belgische muzikant. We waren op school beste vrienden geweest. De dag na die ontmoeting nam hij via mijn ouders contact op, en hij nodigde mij en mijn vrouw uit voor een etentje bij hem thuis. Dat beloofde een aangenaam weerzien te worden, en de avond vóór onze afspraak belde hij mij op om te vragen of wij Italiaans lustten, en om lucht te geven aan zijn ongeduld. Hij kon niet wachten tot morgen, enz. En hij maakte meteen ook een aanvang met het ophalen van herinneringen. Weet je nog, zei hij op een bepaald moment, hoe wij onszelf ‘om te lachen’ heel Vlaams en rechts voordeden om de leraars op stang te jagen? Euh ja, ik herinnerde mij dat we wel eens extra radicaal klonken om te provoceren, maar “om te lachten, P.?”, nee dat dacht ik niet. Ik herinnerde hem aan zijn aanwezigheid op de oprichtingsvergadering van het NJSV van Filip Dewinter, nu zo’n 30 jaar geleden. Dat was toch niet om te lachen, dacht ik.
    Tja, en dat viel duidelijk ongemakkelijk.
    (Even daarvoor had ik niet gereageerd op zijn opmerking dat zijn nieuwe thuisstad Antwerpen binnenkort wel eens in handen kon vallen van “je-weet-wel-wie”. Het was kort vóór het stembusduel Janssens-Dewinter.)
    De volgende middag, een paar uren vóór onze afspraak bij hem thuis, kreeg ik een telefoontje dat zijn vrouw ziek was. “En de volgende maanden heb ik het druk met concerten. We zien mekaar nog wel eens.” (Niet dus).
    Mijn vermoeden is dat zelfs P.’s even artistieke echtgenote geen idee had van de politieke jeugdzonden van haar man, en dat hij niet in verlegenheid wenste gebracht te worden, na jaren van “kosmopolitische” komedie.
    Overigens was er op die NJSV-vergadering in 1980 één meisje aanwezig, H., van wie P. naar eigen zeggen “alles geleerd” had (hij had het hier even niet over muziek). Inmiddels is ook H. een naam in het klassieke muziekwereldje. En ook haar zal men nooit meer betrappen op een Vlaamsvriendelijke, België-kritische (laat staan rechtse) uitlating.

    De uitleg “er zijn gewoon geen Vlaamsgezinde artiesten” is niet helemaal gelogen, maar het is wellicht ook maar de halve waarheid. Niet alle kunstenaars zijn hun hele leven Belgofiel geweest, en wij vernemen nooit iets over hun “overstap”, en over de redenen daarvoor (de “betrapte” Soetkin Collier niet te na gesproken). Verstandige mensen kunnen van gedacht veranderen, dat spreekt vanzelf, maar de allerindividueelste gedachten van deze artiesten mag niemand ooit vernemen. En al zeker niet hun gildegenoten.

  14. nico bakker permalink
    27 februari 2011 13:35

    Wat algemene zaken:
    Zelfstandigheid en agressie zijn positieve waarden.
    Het onuitgesproken axioma dat samenwerking en vrij verkeer per definitie goed is , is dom.
    Vanzelfsprekend zijn er normen en grenzen.
    Concreet: een beroep op zelfstandigheid van pak um beet Hongarije, Vlaanderen, Frankrijk kan op termijn een geschenk aan de wereld zijn .
    Als alles van iedereen is, dan hebben we niks meer.

  15. Myriam van Antwerpen permalink
    28 februari 2011 14:32

    Zeer goed artikel, ik heb er van genoten alsook van de reactie van Nemo Xeno die een zeer goede analyse heeft gemaakt.

  16. Nemo Xeno permalink
    2 maart 2011 02:09

    @ Geertje

    Indien ik maar halfwetende was, zou ik zoals u reageren.

    Verlies evenwel nooit één ding uit het oog :

    Belgie zou een Zwitserland moeten (ge)worden (zijn), in 1830. De Zwitsers hebben al eeuwenlang ervaring in het confederaal samenwonen met vier taalgroepen en dit zonder kolonialistisch superioriteitsdenken van de ene groep tegenover de andere.

    Maar Belgie heeft zich nooit door Zwitserland laten inspireren, hoewel het zoveel gemeenschappelijk heeft qua verschillende gemeenschappen dito het taalverschillen-gegeven.
    Belgie heeft nooit ervaring opgebouwd in niet-superieur gelijkwaardigheids-samenleven van verschillende taal- en cultuurgroepen. Wat is, is! Het is niet anders! Jammer maar de geschiedenis is wat ze is geweest en heeft voortgebracht datgene waar we nu in zijn vastgelopen. Ik zal dat blijven zeggen : “Belgie had zich in 1830 kunnen inspireren aan Zwitserland maar heeft deze kans met de geschiedenis gemist”.

    Het kwijnt nu weg maar dat is niet eens zo erg. Een staat is maar een omhulsel. Dàt moet niet gered worden maar wel de mensen die er wonen.

    Vlamingen en Walen hadden in 1830 de handen in elkaar kunnen slaan om alle annexatoren (Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen, Nederlandsers) op hun grondgebieden voorgoed de deur te wijzen. Maar de Belgische Revolutie was noch een Vlaamse noch een Waalse aangelegenheid. Het was een Brusselse Revolutie, gearrangeerd door Frankrijk, met op de achtergrond de oude amokmakers in deze contreien : Spanje en Oostenrijk… De pre-Belgische en Belgische geschiedenis is een nonstop-historie van wraak/wederwraak dat niets anders heeft gegenereerd dan acties/reacties waarbij de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet.

    Als tot tweemaal toe “onderdanen des vaderlands” met de officiele vijand meedoen dan zou je zulks tot nadenken moeten stemmen. Deze reflectie heeft Belgie (of hebben de bewuste Belgen) zich tot op vandaag nooit gemaakt.

    Amper al na 180 jaar kraakt heel de Belgische constructie onder haar eigenste zware lasten nadat – tot twee maal toe – een deel van de Vlamingen zich tijdens oorlogen niet echt geroepen voelen om dat nieuwe opgedrogen vaderland (Belgie, dus) – en waarin ze gekleineerd worden – met heel veel loyauteit te gaan bejegenen (ik druk me dus heel “eufemistisch” uit). En al de anderen die tot loyauteit worden gedwongen is een triest verhaal op zich (zie de uiteenzetting over “Kookboek voor Verborgen Kolonialisme”, een paar reacties terug). Belgie wil dat niet inzien. “Geestesblindheid”, noemt men zulks.

    Belgie is een interessant onderzoeksdomein voor de psychiatrie. Elk land lijdt aan een “nationaal syndroom”. Elk land heeft ook zijn eigen humor (als reactie dito stoomaflatingen van overcompensaties, overdrijvingen en allerlei onverwerktheden). Elk land heeft ook haar ingebakken blindheden en blinde vlekken. Elk land – en al haar landgenoten – lijden aan eigenste tunnelvizies. Het Belgisch surrealisme is daarbij dus een ziekte die ‘prettig gestoord’ oogt maar wie dieper graaft komt toch bij gelaagdheden die echt naar moerasgassen ruiken. Zo leuk is het allemaal ook weer niet.

    Het “Compromis der Belgen”, een soort gentleman agreement dat in de jaren ’20 van de voorgaande eeuw een stap was in de richting van de ‘Zwitserse Vrede’ voor Belgie, werd al heel snel verlaten. Het beoogde dat de twee cultuur- en taalgroepen elkaar zouden respecteren als ze emigreerden naar het andere gedeelte van Belgie. Ze hadden plechtig verklaard dat ze elkaars taal- en cultuur zouden respecteren indien ze zich in dat ander taalgebied in Belgie kwamen vestigen. Dit Compromis werd door de beide taalgemeenschappen met elkaar gesloten omdat – door de verhuis van vele Vlamingen naar Wallonie (om in de steenkoolmijnen te gaan werken) – er een dreiging bestond dat Wallonie zou worden ‘vervlaamst’. De nasleep van WO I (repressie) heeft waarschijnlijk het compromis helpen opblazen. Dat weet ik niet precies.

    Maar in de jaren zestig gebeurde net het omgekeerde : Franstaligen kwamen zich massaal vestigen in de rand rond Brussel én er is een extremistische Franstalige partij die deze nieuwe Franstalige emigranten aanzet om geen woord Nederlands te spreken en dus de inlanders te mijden of te weren… Wat een mentaliteit, zeg!

    Als ik me ergens in een ander land vestig dan ben ik uitermate benieuwd naar die nieuwe cultuur en taal en naar de gewoonten en zeden van die mensen. Ik zal me aanpassen en liefst van al, indien ik niet gehuwd zou zijn, met een dame van daar trouwen. Ze wordt je iemand van hen en blijven ze je respcetern in de moefdertaal die je zelf blijft koesteren. Daar is niets verkeerds mee.

    Kolonisten hebben daarentegen een andere grondhouding : die vestigen en organiseren zich onder elkaar, richten hun eigen winkeltjes op, negeren de ‘inlanders’ en finaal vinden ze het doodnormaal om finaal dan heel het gebied als het hunnen op te gaan eisen. Ze zien daar ook geen graten in.

    Welk van de twee attitudes verkies jij dan, Geertje?

    Tijdens WO II waren er Vlaamse groepen die de gehele Benelux wilden geen vernederlandsen. In feite is de reactie van de Franstaligen vanaf de jaren ’60 een soort ‘poets wederom poets’. Het FDF (Front des Francophones) maakt er geen geheim van om in feite Vlaanderen tot bij de Noordzee te willen verfransen (zoals de oude droom van de eerste Belgen, ook vooral toen ook “Francofone Brusseaars” waar de Walen in feite niets mee te maken hebben : die zijn zich geleidelijk aan gaan opstellen als medestanders van die Francofone machten in Brussel. Ze zouden beter dat soort van machten in quarantaine hebben gezet of achter een eigen cordon sanitaire hebben gesloten). Jammer genoeg vormt Wallonie ergens ‘front’ tegen Vlaanderen… Als je de kranten aldaar zou kunnen lezen : zielig, maar waar! Jij denkt waarschijnlijk dat dit enkel een onhebbelijkheid van bepaalde Vlamingen is… Je vergist je hierin enorm…

    En voor mijn part blijven die franstaligen in die Vlaamse gemeenten Frans spreken en kunnen ze hun eigen verenigingen hebben (dat is immers een basisrecht) maar ze moeten dat niet doen vanuit een kolonistische overweging – en dit dan nog eens door een aansturing door malafide machten vanuit Brussel – om dan finaal heel de boel te gaan inpikken… Immers : het is niet omdat bvb. 80% van een Spaanse kuststadje wordt bevolkt met Britten dat dit dan finaal een Brits grondgebied wordt… Welnu, in Vlaamse gemeenten eisen franstalingen dat ‘recht’ wel op. Ze zijn waarlijk woedend als op deze “rechten” niet wordt ingegaan. Die inpalming begint met het verplichten van eveneens Franstalige straatnamen, dan met de officiele gemeentelijke en ambtelijke papieren en finaal hebben ze heel de zaak ingepikt en zullen ze zelf niet eens nog garanderen dat de Vlamingen in hun eigen streek nog in hun taal zullen worden bediend van zodra die franstaligen alles aldaar voor het zeggen krijgen. Ze durven dan onomwonden zeggen “Parler Francais, svp!” Met andere woorden “geen faciliteiten voor de Vlamingen in hun eigen streek”… Gaan de VN-waarnemers dan ook verontwaardigd kijken of hebben die in de haute finance en via oude Patriciers-Romeinse bloedlijnen allemaal verdoken belangen met elkaar? WELKOM IN – het voor u onbekende – BELGIE dat inderdaad meer is dan bier en frieten. En die francofone machten dragen bij het voeren van zo’n malafide politiek zelfs geen maskers. Dat is gewoon dagdagelijkse openlijk gevoerde Belgische politiek. Intussen leggen heel wat buitenlanders de schuld bij die domme Vlamingen… Zo wordt uw reactie door de heer Johan S. aangevoeld. U kent niet de gevoeligheden, noch de gescchiedenis en politiek in dit land. Is het dan niet wijzer om u wat op de achtergrond te houden ipv ons de les te komen spellen?

    Belgie heeft Vlaanderen sinds 1830 van binnenuit willen verfransen (koloniseren, zeg maar)… en dit als vergelding voor Willem van Oranjes’ aanspraken op gebieden waarvoorheen Spanjaarden, Oostenrijkers en Fransen hun oog op lieten vallen… Vandaar dat die zich in een soort monsterverbond tegen Nederland (en tegen de Zuidelijke Nederlanders na het onstaan van Belgie) zijn gaan richten.

    Uw intuitie nodigt u evenwel uit om toch te gevoelen dat Nederland de Vlamingen misschien best weerom in het oude moederland zal welkom heten. We hopen dat al 18 decennia lang!

    Belgie kent de notie van écht en waarlijk wederzijds respect niet. Wij willen dus wég uit dit Belgische, verstikkende korset. Belgie is intussen – zoals Johan het juist verwoord – verzot op haar eigen surrealisme en Belgie-gekte (voor de buitenlanders, zoals jij, is dat dan misschien wel leuk omwille van al de lekkere Belgische chocolade, met Belgische frietjes en Belgisch verfrissend bier als overbekende exportproducten) dat evenwel veel eerder een ‘pijn’ verhult, m.n. een onverwerkt superioriteits-denkend/-handelend verleden… én heden… Het verdriet van Belgie… dat niet in staat is om zichzelf terdege te corrigeren tot een mentaliteit van de Zwitsers… die erin slagen om gewoon-gewoon “gewoon” te doen en elkaar weten te respecteren… zonder nood te hebben aan één of ander ‘laboratorium’…

    “De psychosyndromatiek van Belgie” is een psychiatrische benadering van Belgie en haar inwoners en onthult enorm veel. Als je dat eenmaal begrepen hebt wordt heel veel duidelijk en dan wordt de remedie vanzelf ook heel kristalhelder.

    En soms is het – diensaangaande – geen slecht idee om bevolkingsgroepen – die vanaf den beginne al op een armtierige wijze in een huwelijksbootje gedwongen worden door vooral ook de belanghebbenden buiten de bufferstaat Belgie en in feikte een totaal verkeerde start kennen met elkaar – eens een totaal nieuwe horizont te verschaffen met nieuwe zuurstof en met een nieuwe uitdaging én hen daarbij een aantal generaties wat van elkaar te dé-biologiseren en te dé-conditioneren…

    U bent een Nederlander die sinds ettelijke generaties – goed voor jullie ! – het totaal vanzelfsprekend vindt om sereen een eigen land te hebben waar je taal en cultuur wordt gerespecteerd en het territoriteitsbeginsel (lees : een eigen ruimte te hebben om je als gemeenschap waar te maken) nooit in het gedrang komt of waar je niet het gevoel moet hebben om als tweederangsburger te worden behandeld met een soort hauteine paternalistisch neerkijken in de zin van : “O ja, die Vlamingen… die willen ook wat… Wat gaan we hen geven?” (evenwel te vertalen in het Frans).

    Belgie lijdt aan een enorm kankergezwel en dat is “kolonialistisch superioriteitsdenken”, nét het tegenovergestelde van datgene wat Zwitserland al die eeuwen lang sereen en vreedzaam doet samenleven.

    Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met Walen maar als zij gebruikt worden door malafide krachten in en rond Brussel die – openlijk en vóór de ogen van heel de wereld – aan chronisch landje-pik doen én intussen met het geld van Vlaanderen – dat ze sinds 1830 verachten en nog steeds verachten (cfr. die pancarte van die dame “Ken jullie plaats met jullie lokale taaltje” tijdens de zeer recentelijke “Shame-betoging” met allemaal Belgische vlaggen rond haar heen) – dan kan je jezelf op z’n minst een aantal grondige en ernstige vragen stellen over de geestelijke gezondheid van dit land en over de gesteldheid van de fundamenten en steunpilaren waarop deze staat Belgie rust. Dat is allemaal door en door rot door een malafide opstart-mentaliteit 180 jaar geleden!

    En is het trouwens wel normaal te noemen dat een vorstenhuis – en heel wat leden ervan – nauwelijks en dus maar armzalig de Nederlandse taal machtig zijn (de taal van de meerderheid van de Belgische bevolking amper kennen) om dan van hun kennis van de Duitse taal nog maar “in alle talen” te zwijgen. Als je een land vertegenwoordigt, dien je perfect haar landstalen te kunnen spreken. Zo eenvoudig is dat. En als je miss Belgie wilt worden dan gelden dezelfde regels want je hebt nadien dat gehele land te vertegenwoordigen in het buitenland. En als je officier wilt worden in het Belgische leger dan moet die drietalen-kennis ook van die mensen verwacht kunnen worden. Of willen die enkel-frans-sprekenden weerom in toekomstige conflicten bevelen geven aan mensen die deze commando’s niet verstaan en deze mensen dan – totaal onbruikbaar geworden bij zo’n conflicten – dan maar in de frontlinie als kanonnenvlees opstellen. Verwondert dat Vamingen dan overlopen naar de vijand (WO I?)… De Walen zijn dus vandaag enorm boos omdat ze zo weinig officieren hebben in het Belgische leger. Ze zullen ook Nederlands moeten leren en van die onhebbelijkheid bevrijd worden om na het spreken van het Nederlands te willen gaan kokhalzen of hun mond met water te willen spoelen. Tjonge, wat een mentaliteit, zeg!

    Ik raad u aan om op z’n minst eens het boek van uw landsgenoot dhr. Gerben Graddesz Hellinga te lezen “Geschiedenis van Vlaanderen – De canon van het Vlaamse verleden” en nu te koop in De Standaard-boekhandel… Dan kan deze discussie heel seree worden verder gezet… Jullie moeten elkaar niet beledigen. Daar kom je geen stap verder mee.

    Belgie is jammer genoeg geen Zwitserland.

    Als de Canadese TV al bijna zegt dat Belgie haast geen bestaansrecht meer heeft en waarbij franssprekende Canadezen beschaamd zijn omwille van hun taalgenoten in Belgie dan spreek dat boekdelen.

    Nederland zal eens moeten leren om haar aandeel in dit alles ook eens grondig te leren inzien.

    Vlaanderen kan een confederatie met Nederland worden en Wallonie met Frankrijk en de Duitse Oostkantons terug naar Duitsland en met inderdaad Brüxselas als Europese Stadstaat, zoiets als Washington DC… Vlaanderen moet geen onderdeel van Nederland worden… Wanneer gaan mensen en bevolkingsgroepen elkaar eens gelijkwaardig behandelen? Vlaandere moeten ook niet Hollands worden… Vanwaar toch steeds die verzuchting om anderen in het eigen zog te willen opslorpen?

    Ik ben voorstander voor een fusie-operatie tussen de Belgische landsfragmenten ‘Vlaanderen’ en ‘Wallonie’ met de landen waarmee het al tenminste de taal gemeenschappelijk heeft.

    Vlamingen en Walen spreken twee verschillende talen, kiezen totaal verschillend bij de politieke verkiezingen, hebben over zowat alles een totaal andere vizie (wat hun goed recht is, trouwens) en ze krijgen het niet meer voor mekaar om nog als één land een zindelijke gemeenschapsplan op te stellen. Het is ook normaal dat een federaal land – en de delen hiervan – een eigen richting gaan varen. Ik werkte ooit in een hogeschool en n.a.v. de fusie-operatie in Vlaanderen zijn we gaan kijken hoe men die operatie in Nederland had volbracht. Wallonie laat zich inspireren door Frankrijk. Finaal groeit men uit elkaar. En dat is op zich niet erg. Zolang niemand in het ijskoude water belandt. Er zijn plannen in omloop om zulks te voorkomen.

    Geertje : u ziet een eventuele splitsing van Belgie (ik noem het eerder een reconciliatie van landsdelen die door het separatisme van 1830 uit elkaar werden gehaald) als iets dat de facto een ‘bijna gruwel is’… “Stel dat die twee (Vlamingen en Walen) elkaar nog eens tegenkomen” schrijft u waqt toch een karikatuur is hoewel er evenwel machten zijn in dit land die deze polarisatie wensen aan te zwengelen… Deels moet ik dan anderzijds uw bekommernis, die wat cynisch-ironisch klinkt, wel delen. Ga nu maar eens naar Wallonie en spreek er openlijk Nederlands. het zou best kunnen dat u van een bekaaide reis naar Nederland reist.

    En om effe terug te komen op het spontaan uit elkaar groeien van twee federale landsgedeelten en plots hun verplichting om samen een gemeenschapsproject te bedenken met intussen totaal andere taal, totaal andere visies over zowat alles… Stel hierbij dat Nederland, na zijn ook al heel moeizame regeringsvorming, dan nog eens plots en wankele ehaalde compromis dat tussen de nederlanders werd bereikt nu ook nog eens in overeenstemming moet worden gebracht met bvb. de kiesuitslag en het compromis-project van de Denen of van de Polen (ik zeg maar wat) dan genereert dat eindresultaat een gemeenschapsproject waar niemand, noch in Nederland noch in Denemarken of Polen heeft voor gekozen. Welnu, dat is nu precies wat zich ook – bijkomend op de andere problemen – voordoet in Belgie. Vandaar het wederzijdse en constante “Njet” of “NON” van de twee gemeenshappen naar elkaar toe.

    Ik zou graag eens de uitslagen van audits van neutrale waarnemers willen inkijken. Die worden totdusver ver buiten de Blegische grenzen gehouden. Ook Noorse conflictmanagners – alom geroemd omwille van hun deskundigheid om conflicten tot in de wortel van hun bestaan te onderzoeken – worden ook al op veilige afstand gehouden. Ik zou zeggen : kom op en begin jullie onderzoek!

    U gaat veel te licht en te luchtig over zaken die men in Nederland – indien dat in eenzelfde korset werd gestoken – dan ook niet opgelost zou krijgen.

    Uw eerste reactie was hyper-luchtig maar daarmee los je het probleem niet op : “joviale, sympathieke mensen, die Belgen”… Zo eenvoudig is het niet.

    Laten we allemaal terug samen weerom landen vormen met één taalgebied en dit met de Europese Unie als garant van duurzame vrede. Wat u in uw laatste reactie voorstelt is iets waar heel druk wordt aan gewerkt…

    Binnenkort vieren een aantal landen feest. Koop alvast voldoende confetti én vuurwerk.

    Met dat feest zullen we ook tezelfdertijd die Focus Shift doorvoeren! De volgende generaties Vlamingen en Walen zullen die perikelen dan ook niet meer kennen en van zodra de rust is hersteld (en de oude generaties zijn gestorven) zal er voor de eerste maal misschien eden gedegen en goed nabuurschap en écht wederzijds respect groeien (met steeds Zwitserland hierbij indachtig).

    De hedendaagse Belgische politiek – waar de ene de andere neerhaalt met verdachtmakerijen – is nu toch wel een schande voor Europa. Ook Europe heeft haar verantwoordelijkheden hierin op te nemen.

    Laten we heel dat Belgie maar zo snel mogelijk vergeten en allen naar een beloftevolle toekomst kijken.

    Lees nog eens aandachtig alle reacties en je zal alle soorten Vlamingen-groepen hierin terugvinden. Vlaanderen gedraagt zich als een meervoudige persoonlijkheid, omwille van WO II, en daar wordt schandalig-duchtig van geprofiteerd om de klok minstens 50 jaar terug te draaien (naar een unitair nonfederaal Belgie). “Vive la Belgique!” klink muf naar de mottenbollen… Dat zou involutie zijn…

    De enige evolutie is “Reconciliatie” en “Schaalvergroting”. Ik ben zelf geen aanhanger van een neoliberale Republiek Vlaanderen. Dit is geen genoodzaakte eerste fase maar – integendeel – een struikelblok voor velen. JUST SKIPP IT. Stap erover heen!

  17. PJean permalink
    2 maart 2011 09:53

    Geertje,
    Goed lezen wat Nemo Xeno schrijft, desnoods 2x.
    Waarom zou Vlaanderen bij NL moeten aansluiten? Waarom wel?
    Volg de wereldsituatie op de voet, hetgeen zich nu in Egypte, Libië, Tunesië, Marokko, enz. afspeelt zal zich ook hier gaan afspelen, door de absurd hoge energiekosten zal dit proces nog versneld worden.
    Wij Vlamingen worden jaarlijks ± 12 miljard euro lichter gemaakt om een profitariaat draaiende te houden, wij Vlamingen willen een republiek, wij Vlamingen willen een Europa waar landen onderling afspraken maken en/of samenwerken, wij Vlamingen willen niet DAT Europa waar een bende despoten regels opleggen aan mensen waarvan zij, de despoten, kunnen profiteren maar de mensen onder lijden.
    Soms heb ik het vermoeden dat NL graag zou willen aansluiten bij Vlaanderen want als ik de NL’se politiek volg dan loopt daar ook niet alles gesmeerd, dan is het in NL al dezelfde ellende met die linkse partijen zoals in Vlaanderen, veel lawaai en veel rook maar geen vuur, idem dito veel links profitariaat en als we aan iets een hekel hebben is het toch wel aan profitariaat en parasitisme.

  18. 2 maart 2011 11:31

    De Belgofiele kunstenaar die schampert op het Vlaamse provincialisme, maar wel dankbaar de Vlaamse subsidies in ontvangst neemt?
    Vooreerst: de kunstenaar die in België overheidstoelage wil krijgen, kan maar drie kanten uit: Brussels, Frans of Noord-Belgisch. Belgofiel of niet: er bestaan geen Belgisch-Federale toelagen voor kunstenaars meer. Zelf heb ik tot nu toe trouwens ooit eens een toelage van de Franse Gemeenschap van België ontvangen voor een prestatie in de culturele sector. En ooit van de provincie Antwerpen.
    We hoeven niet enkel schamper te doen over het provincialisme van Noord-België maar des te meer over de bureaucratische perversie waarmee de Noord-Belgische regering en overheid de halfwakkere burger pest. Het is een illusie te denken dat het in het Noorden beter besturen is.
    Tot slot: ik kende tot voor kort die de Wever nauwelijks. Ik kijk geen treurbuis, ken geen slimste mens (ik ken wel een paar slimmeriken) en vind NV – a maar niets. Ik hoorde en zag echter het sujet onlangs een openbare redevoering houden waarbij hij de voertaal van Noord-België danig met voeten trad dat ik me niet van de indruk kon ontdoen dat hier een allochtoon aan het woord was die grenzen stelde aan zijn integratie. Zijn Latijn is iets beter.
    Hoe het ondertussen verder moet met dit land? Ik heb het wachten op een antwoord al een half jaar geleden laten varen. Dus: Geert of Johan? Ik ken beiden en het zal me worst wezen wat hen scheidt.

  19. Nemo Xeno permalink
    2 maart 2011 11:37

    @PJean : je hebt heel zeker een punt, mijn waarde vriend.

    De heel nabije toekomst zal het gaan uitwijzen.

    Eerstdaags wordt immers een elegant en charmant “Plan X” bekend gemaakt tot in de verste uithoeken van deze Blauwe Planeet, ja tot in Tahiti… Het ligt nu al op één redactie, hen het eerste publicatie-recht verschaffend… Na het verstrijken van hun voorrechts-periode wordt het simultaan naar alle nieuwsagentschappen van de wereld verstuurd. Niemand zal dan nog kunnen zeggen “dat ze het niet geweten hebben dat er een enorm pacificaal Plan X werd voorgelegd om hiermee geheel de Belgische crisis uit haar patsituatie te helpen”… Of hun nieuwsredacties het Blijde Nieuws dan ook gaan uitbazoenen weet ik niet. Wat intussen wel door ons gezeten is, is “dat zij het weten!” Het gaat er ons voornamelijk om dat dit eerstdaags een historisch feit is. Hoe de wereld daarom zal omspringen, welnu : daar komen we heel snel achter! Eind volgende week, denk ik…

    Wat Plan X betreft : iedereen kan erin winnen maar iedereen moet dan ook zijn verantwoordelijkheid opnemen. Gaat men dat doen? Het antwoord ligt in de harten van de mensen die in dat Plan X direct of indirect worden aangesproken.

    Wij geloven erin dat mensen kunnen veranderen. De humanist in ons aller fluistert ons in dat we dat blijvend moeten geloven. Zodoende geloven we er ook in. Mensen moeten elkaar ook kunnen vergeven. Ook daar geloof ik in dat ze daarin finaal in staat zullen toe zijn.

    In de loop van volgende week bereikt het Plan X, hotsend en stotend misschien, ons land. Omwille van de immense blindheid heeft het totaal geen zin om de Belgische media hiermee lastig te vallen.

    Plan X werd opgesteld door Verre Oosterlingen, blauwe zone-eilandbewoners, een aantal Arabieren, een paar Russen, en niet weinig Amerikanen… “moeiallen”, zeg maar… maar daarom nog niet waardeloos… Die werken aan een andersglobalistische wereld, iets waarvoor links-Belgie te defaittistisch is geworden om dat nog echt goed te kunnen verdragen. Belgie heeft totaal geen spirit, zo eenvoudig ligt het.

    Het buitenland kijkt al heel lang toe wat hier allemaal gaande is. Verontachtzaam nooit de stille waarnemers en noeste werkers die steeds en alleen anoniem “hun ding” zullen gaan doen. “The Anonymus World of Multatuli Commonwealths” wordt ooit een hype.

    Iemand van hen zag er idioot genoeg uit voor die “niemandse vreemde” ludice geesten om als “stroman” te fungeren. Daarom heeft iemand van ons deze taak dan ook maar aangenomen : een niemandal die hier het terrein voorbereid om een vreemd project hier in vruchtbare grond te doen aanbelanden.

    “Anoniem” en “gedreven wilskrachtig” is een uitermate goede tandem die de ‘untouchables van Belgie” met een broodje van eigen deeg uitnodigt op de receptie van een nakend groots feest.

    Zet de champagne maar al klaar!

    Het gaat jullie goed!

    Nemo Xeno

  20. Nemo Xeno permalink
    3 maart 2011 01:42

    Vandaag sprak ik nog met iemand.

    Die beste man had – wat nu in Belgie gebeurd – nog nooit gezien : zo’n immobilisme en besluiteloosheid.

    En diezelfde achtenswaardige man zei me plots :

    “Het wordt tijd om het Parlement samen te roepen”.

  21. Nemo Xeno permalink
    3 maart 2011 01:54

    Iets zal plots als een katalysator werken, die het proces zal versnellen.

    Vóór de échte lente 2011 aanvangt kan het feit zich hebben voltrokken.

    Wacht nu maar af!

  22. 4 maart 2011 21:26

    Beste Nemo Xeno,
    Dank voor uw uitgebreide reactie – en geschiedenisles. Ik weet niet in welke hoedanigheid u spreekt, en vanuit welke achtergrond, maar het komt op mij over als vriendelijk, sympathiek, begaan met uw land.
    Mijn ietwat luchtige, cynische toon was een reactie op het taalgebruik van de heer Sanctorum. Niet bedoeld voor de serieuze, betrokken lezer.
    Uit uw reactie maak ik op dat er nog mensen zijn die dromen van een oplossing die mensen samen brengt, en die, uitgaande van de situatie zoals die is gegroeid, naar nieuwe wegen zoeken. Daar kan ik van harte in geloven. Ik ben een Fries tussen de Hollanders hier (wij hebben ook zo onze geschiedenis, niets gaat vanzelf), en ben blij met elk volk dat zich het recht opeist zichzelf te mogen blijven. Mondiaal denken en lokaal handelen, is mijn devies.
    Een in-win situatie creëren is toch altijd het allerbeste – wie is daartoe in staat in uw land, denkt u?
    Met nogmaals mijn oprechte dank voor uw reactie.
    Hart.groet,
    Geertje

  23. 4 maart 2011 21:28

    Beste Nemo Xeno,
    Dank voor uw uitgebreide reactie – en geschiedenisles. Ik weet niet in welke hoedanigheid u spreekt, en vanuit welke achtergrond, maar het komt op mij over als vriendelijk, sympathiek, begaan met uw land.
    Mijn ietwat luchtige, cynische toon was een reactie op het taalgebruik van de heer Sanctorum. Niet bedoeld voor de serieuze, betrokken lezer.
    Uit uw reactie maak ik op dat er nog mensen zijn die dromen van een oplossing die mensen samen brengt, en die, uitgaande van de situatie zoals die is gegroeid, naar nieuwe wegen zoeken. Daar kan ik van harte in geloven. Ik ben een Fries tussen de Hollanders hier (wij hebben ook zo onze geschiedenis, niets gaat vanzelf), en ben blij met elk volk dat zich het recht opeist zichzelf te mogen blijven. Mondiaal denken en lokaal handelen, is mijn devies.
    Een win-win situatie creëren is toch altijd het allerbeste – wie is daartoe in staat in uw land, denkt u?
    Met nogmaals mijn oprechte dank voor uw reactie.
    Hart.groet,
    Geertje

  24. Nemo Xeno permalink
    4 maart 2011 22:25

    Het “francofoon superioriteitsgevoel” en hun kolonialistische levenssfeer – totaal het tegenovergestelde van het “Zwitsers burgerschapsgevoel” – zal Belgie (dat op deze voedingsbodem-sferen nu 180 jaren lang heeft geteerd) in het niets doen verzinken.

    Belgie had al vanaf haar geboorte problemen met deze genetische belasting én met dit soort van mutageen superioriteitsdenken (én dus dat daardoor steeds groter wordend kankergezwel) zal haar van binnenuit finaal doen verteren… Dit soort van superieur-denkende/voelende mensen is echt niet in staat om zichzelf ergens een halt toe te roepen en is niet van plan om hun eigen arrogantie te bedwingen en ze zijn al helemaal niet in staat om de daardoor ontstane gegriefde gevoelens van anderen daarin juist te kunnen overzien en in te schatten… Die denken echt dat zij ons kunnen – of zelfs moeten – bevrijden met hun Franse cultuur van iets ‘minderwaardigs barbaars’ (onze eigen Nederlandse taal en cultuur)… Die menen dat blijkbaar écht. Hoe kun je zulks anders plaatsen of duiden? Die zijn waarlijk verbolgen als ze niet het recht krijgen om ons ‘te redden’… Waarschijnlijk denken en voelen en leven die zo.

    Vlaanderen, Brussel en Wallonie verhouden zich zowat tot elkaar als totaal anders-zijnde parallelle universa die elkaar totaal niet begrijpen over heel diepe en wezenlijke en heel gevoelsgeladen dingen.

    Na 180 (+ ?) jaar geknoei zal dit land finaal de geest gaan geven, niet in z’n minst door buitenlandse druk.

    Zwitserland bestaat al vele eeuwen omdat het op goede fundamenten is gebouwd en als draagvlak rust op Gulden Regels die garant staan voor vreedzaam samenleven. Van zodra je deze Gulden Regels verontachtzaamt, bouw je op drijfzand en stort geheel de structuur, vroeg of laat, noodlottig in. De “Belgen” (in alle maten en vormen) zijn – wat dat betreft – stekeblind. Misschien zullen ook zelfs bij hen – her en der – dan finaal toch ook eens de schelpen van hun ogen vallen. Dit moet nu zo spoedig mogelijk gaan gebeuren!

    Want de “Laatsten der Belgen” willen nu plots weer het “Belgisch unitarisme” invoeren en dat dan vooral in Vlaanderen en wat aldaar heel concreet wil zeggen : “Frans kunnen spreken in Vlaanderen door Franstalige emigranten in Vlaanderen en Frans moeten spreken in Wallonie door Vlaamstalige emigranten in Wallonie (want daar kunnen ze al zeker geen Nederlands).

    Na een kort gesprek vandaag met een verfranste Vlaming,

    die zich
    - mateloos ergert aan slechts één partij (welke denkt U? Juist!)
    - en indirect de kaart trekt van het recht op kolonialisme door de franstaligen in de rand rond Brussel (en elders)
    – en niet al te veel graten ziet in dat soort van Frans superioriteitsdenkenen dito handelen hoewel hij wel moet toegeven dat dit wel ergens enorm ‘wringt’ als ik hem wijs op “taal- en cultuurrasisme”
    - en alsnog intussen toch verder orakelt over het recht om een volksraadpleging te moeten kunnen houden over het lot van geheel Vlaams-Brabant (omdat deze provincie finaal dan ook maar te laten annexeren : ‘je moet realist zijn in die zaken’ zei hij me)
    - en het alsnog als idee leuk zou vinden dat de Belgen, waar ook in het land, hun taal mogen spreken en scholen inrichten en totaal zichzelf mogen zijn (dat kunnen ze voor mijn part ook maar dat gebied wordt daardoor niet zomaar de facto hun verworven hebbeding)

    moest hij in één adem ook wel toegeven dat het gros van de Franstaligen nooit in staat zal zijn om – waar ook in Belgie – de Nederlandse taal te gaan spreken… “Wel dan, dacht ik toen in mezelf”…

    Het was een heel revelerend gesprek maar in wezen vertelde het niets nieuws.

    In onze eigen streken zullen ze ons – nadat ze die hebben verfranst – toesnauwen : “Parler français, svp!” waar dus daarna totaal geen faciliteiten zullen worden toegekend aan de Vlamingen (wat die dagdromende man ook ronduit moest toegeven!!!) én dit allemaal zonder VN-waarnemers die dit soort van discriminatie gaan optekenen (wat dan eerder een bedenking is die we daar nu al bij kunnen maken)… Intussen zijn we braaf en goed geweest voor hen (we hebben hen faciliteiten gegeven en volledig en goed betaald) en krijgen niet alleen stank voor dank maar worden in het buitenland ook beschuldigd voor alles at maar lelijk is… of argi-verwerpelijk kan genoemd worden…

    Tjonge nog an toe : wat een land, zeg!

    Tja, we lieten die eenvoudige dagdromer – voor de rest een heel brave kerel – maar praten en wegzinken in een eigen wolk (dito “poel van allerlei onzinnigheden” waar hij zelf niet eens zo veel last van schijnt te hebben : hij heeft dan ook vele jaren in Frankrijk gewoond, en van aldaar waarschijnlijk die Frans-hauteine microbe opgepikt)…

    Nogmaals “Tja” : wat dienen we hieruit dus – te kunnen of – te moeten concluderen (wat we trouwens al heel lang wisten)?

    Belgie zal nooit een Zwitersland kunnen worden omdat het superioriteitsgevoel (en dus ook het “recht” op “kolonisatie van de inferieuren”) zo diep in de genen lijkt te zijn ingebakken bij de francofone Belgische medeburger (van vooral de francofone Brusselaar en uitzwervende koloniale medebroeders). “Ken uw lokaal taaltje, kleine Vlaming” is dus een waarlijk understatement van heel die Belgicistische Shame-betoging. In feite lachen diezelfde francofone belgicisten dus ook het Zwitsers Pacificatiemodel totaal weg. Deze ‘laatste kans voor Belgie’ t.w. : “La Belgique sera comme la Suisse ou elle ne sera plus” is eerder een louter Pro Forma voorstel om diegenen die zelfs in Belgie over dit soort van arrogantie allang geen maskers dragen ALSNOG WEL TEGENOVER HET BUITENLAND HUN WARE AARD EENS VOORGOED EN MONDIAAL TE LATEN ETALLEREN. Het oude adagium geldt vandaag nog steeds voor al die francofone Belgicisten zoals dat 180 jaar geleden zo was : “La Belgique sera latine ou elle ne sera pas”. Ze moeten dat eens heel luidskeels gaan uitroepen om daarmee – ten overstaan van heel de wereld – klare wijn te schenken over de echte identiteit van Belgie (vér weg van chocolade, frieten en bier).

    Ze zijn het totaal niet gewoon dat meer Vlamingen nu ook eens een stevig NJET zeggen tegen dit soort van taal- en kultuurimperialistisch offensief. We willen zeker niet polariseren maar veel eerder katalyseren wat “écht en typisch Belgisch is”.

    En maak hierbij, beste Vlaming, een BLIJVEND onderscheid tussen deze taal/kultuur-imperiale lieden enerzijds én de Walen anderzijds. Die laatsten worden al decennia lang misbruikt door malafide machten in Brussel, waar trouwens 180 jaar geleden ook de Belgische Omwenteling werd uitgelokt, om hen in het harnas te jagen tegen Vlaanderen (en dit dus steeds om de belangen van enkelingen). Omarm de Waal! Dit is een medebroeder!

    Ik weet niet waar in de geschiedenis die francofone medemensen dit soort ‘eigenwaan’ hebben opgeraapt. Een aantal dagen geleden gaf de ‘achterswaardige man’ (zie twee weblog-’reacties’ terug) daarop een antwoord : ‘de Franse Revolutie” (de democratie, het recht om te staken… is van Franse makelij) en – we vullen zijn redenering aan : waarschijnlijk ook de ‘Zonnekoning’ en ‘Clovis en de Merovingers’… waaruit dan – vanuit een Franse geest – dan maar geconcludeerd wordt dat Vlamingen dan een ‘achterlijk volk’ is (en steeds zal zijn?)… Zo moet dat heel zeker ergens in hun bovenkamer reflecteren én steeds alom weergalmen… Ze moeten het van ergens hebben opgepikt… Wat er ook van weze : laat je verdomd daardoor niet of nooit overrompelen! Wees hierin een Indiaan! We strijden een pacificale strijd, met geesteskracht én wilskracht! Tracht die mensen vooral te genezen van hun ideefix en eigenwaan. En wees hierbij sereen en correct jezelf, spreek je eigen taal en beleef jouw kultuur en scheld niet op hun taal of cultuur én bega zeker niet de fout om dan ook maar “superieur” te willen gaan denken over de eigen taal of cultuur. Dat immers is een enorme valkuil die overal op de loer ligt! Trap daar niet in! En doe het allemaal veel wijzer en zoveel mooier!

    Wij – Plan X-ers – houden van de Vlamingen én van de Walen maar niet van bepaalde opstokende malafide machten in Brussel. Ontmasker dat soort van “Oud Brussel-Oud Belgie”-elingen vóór het oog van geheel de wereld! Wij vizeren geen concrete mensen maar wel allerlei arglistige mentaliteiten (waarvan de Vlamingen ook niet gevrijwaard zijn!!!). In feite heeft ‘Niemand echt nog zomaar het grote gelijk aan zijn klant staan’ in Belgie. Maar ongeacht dit feit : wees overal en altijd deemoedig, hulpvaardig, sereen, kordaat, nooit vals of laf, maar helpend, corrigerend… en als je zelf fouten maakt wees dan erkentelijk en verontschuldig je maar laat je niet misbruiken… Maak het fout gelopene terug goed en ga dan sereen verder… zonder aan angst of schaamte ten onder te gaan…

    Want “Brussel-is-Belgie” dat zowel Vlaanderen als Wallonie in haar tanggreep houdt (en dat beide landgedeelten van binnenuit ergens chanteert en tegen elkaar opzet!), zodoende stellen Plan X-ers : “schenk” datzelfde malafide zijnde Brussel aan Europa en laat aldaar de macht of onmacht van de EG voor geheel de wereld maar eens blijken met de uitdaging om van Brussel eens een soort “Zwitserse Vrede”-Stad te maken en wat ze dan wel moeten realiseren met hun eigen Europese spaarpot-geld. Dat Europa maar eens de handen uit de mouwen steekt. De mensen gaan tot in Honolulu geplezierd kijken hoe de EG deze toegeworpen handschoen gaat opnemen. En de Zwitsers? En de Chinezen? En de Russen? En alle anderen : die gaan grinnikken en schaterlachen…

    Je moet steeds de lachers aan jouw zijde hebben staan… Tijl en Nele, tja… waarom niet, he?

    Zwitserland is misschien heel lucide geweest om nooit in de EG te zijn toegetreden.
    Daar komen we eerstdaags heel snel achter, met de Zwitsers als onze beste ‘Stille Getuigen’ (met misschien weldra een enorm Slappe Lach).

    “De maskers moeten nu af” : zowel van alle Belgicisten als van de Eurocratische cryptokolonialen… tenzij we ons in hen ten dele vergissen (of omdat er toch in de EG – en ook bij de belgicisten – nog mensen zijn met ridderlijke gevoelens én eerlijke doelstellingen) én ze een heimelijk koloniserend land (zoals Belgie) in een totaal dekolonisatie-tijdperk op de vingers gaan tikken… We kijken vol belangstelling naar het gebaar van de EG.

    “Bye bye Belgium” : het voorgevoel van deze Brussels-francofone TV-programmamakers wordt door de eigenst bitsige onwil op een ‘morgen’ bewaarheid… zoals… de val van de Berlijnse muur… die niemand heeft zien aankomen… Plots was het zover! Zo gaat dat nu eenmaal tijdens kantelmomenten in de geschiedenis. Van zodra het hellend vlak over een welbepaald punt heen is, schuift alles naar één zijde… en neemt de geschiedenis een ‘wip’…

    Niet door ons, én zelfs niet eens in onze naam, stuikt jullie land in elkaar maar enkel en alleen door de onhebbelijkheden van diegenen die de fundamenten van deze – vanaf de geboorte reeds doodzieke staat – hebben gelegd.

    Wat ons betreft (én dus in dat geval op basis van hun hardnekkig en onverbiddelijk superieur taal- én cultuur-rascisme) kunnen we alleen maar zeggen :

    “Niet in onze naam” : al dat hardnekkig en onverbiddellijk superieur én koloniserend-imperiaal taal- én cultuur-rascisme!

    En zodoende rest ons niets anders dan de cirkel rond te maken :

    “Bye bye… Belgium”… Het is aan het gebeuren….

    Weldra worden we vanuit het buitenland gecondoleerd :

    “BELGIUM : REQUIUM FOR A DREAM!”

    De Carnavalsstoet editie 2011 mag Belgie ten grave dragen.

    Een Clown van die Stoet

  25. Nemo Xeno permalink
    4 maart 2011 22:49

    @ Geertje

    HET MOOISTE MOET NOG KOMEN !
    EIND VOLGENDE WEEK, MIJN BESTE VRIEND!

    We gaan samen ooit feest vieren. En : “wees dan mijn gast, Geertje”.

  26. Nemo Xeno permalink
    4 maart 2011 23:12

    @ Geertje

    Je schrijft heel wijs, mijn beste. Ik kan me in al jouw woorden volledig terugvinden. Ik wens finaal datgene wat jij allemaal ook schrijft. Het komt wel goed met ons, in dit landje met zovele verdrietslijnen en even zovele wanen (die ons steeds weerom bekruipen)…

    Zelf ben ik een levenslange ‘queesteling’ én ‘pelgrim’. De Atlantische Oceaan is een vaste kompaan op mijn ellange voettochten…

    “Eerst moet het hart van de mensen veranderen”. Wie zei zulks ook alweer? Was dat niet de Grootste der Grootsten?

    Het heeft immers geen zin om landen te veranderen als voordien de mensen erin zichzelf in hun hart niet hebben gecorrigeerd.

    De enigste strijd die de moeite waard is om gestreden te worden, is de strijd tegen de eigenste demonen. Nadien klaar de zon op in de eigen geest en wordt het duistere verdreven. En dan pas kan geschieden waar dit land zo’n behoefte aan heeft :

    VERGIFFENIS MOGEN ONTVANGEN EN VERGIFFENIS KUNNEN GEVEN IS HET MOOISTE WAT ER BESTAAT.

    De “Adel” bestaat niet buiten ons en als ze al bestaat dan toch alleen maar in het diepste van het hart.

    “The Kingdom Within” : daar gaat het om. De rest komt dan “in de buitenwereld” ergens wat vanzelf.

    Doe wel en zie niet om! En om intussen dus steeds te wezen : “een mens van goede wil”.

    Het gaat je goed, beste vriend!

  27. 5 maart 2011 23:38

    Dankjewel, Nemo Xeno. Fijn dat de lucht geklaard is.

    Alleen nog dit: ik ben een vrouw…

    En nog dit, een Joodse Gezegde: Wie zichzelf overwint kan de hele wereld redden (o.i.d.).

    Hartelijke groet,
    Geertje

  28. Nemo Xeno permalink
    6 maart 2011 10:34

    @ Geertje :

    Leuk om dat te vernemen van dat ‘opgeklaard zijn’.

    En… oeps! Wat je zegt… euh…
    “Geert” is in Vlaanderen een naam voor een man. Maar met “tje”… inderdaad :-o
    Ik had het eigenlijk kunnen of moeten weten ;-)

    En om alsnog een link te maken tussen de vraag die je me stelde in jouw voorlaatste berichtje en jouw boodschap van daarnet aan mij wens ik je nog even dit te zeggen :

    “Heel wat mensen zullen eerst zichzelf moeten overwinnen – en heel wat balast in zichzelf moeten afleggen – om tot die finale win-win-situatie te komen”, t.w. niet in zijn minst moeten afleggen :

    ‘taal- en cultuur’-superioriteitsdenken, -imperialisme, -kolonialisme en hierbij het andere moeten leren accepteren én begroeten als “andere manieren van samenleven” zonder dat te willen negeren of te willen gaan veranderen, de Zwitserse Vrede hierbij toch steeds indachtig…

    Het is technisch haalbaar en helemaal geen utopie maar het vergt zo’n dusdanige ommekeer van mentaliteiten dat er toch nog heel wat water door de beek zal moeten stromen tenzij de crsis hen noopt tot dit “bad” van totale bevrijding…

    Externe audits en neutrale, buitenlandse conflictmanagers moeten ook eens hun analyses maken want de gevoerde Belgische politiek hangt aan elkaar door chantage, afgedwongen en “verworven” vetorechten door verdeel- en heers-spelletjes, ondermijning van de democratie, en andere perifide macchiavelliaanse machts-behoud én machts-uitbreidingsmechanismen met een enorm disrespect voor de andere. Belgie is – door het voeren van een waarlijke ‘lelijke politiek’ – inderdaad ‘de zieke man van Europa’. Maar wie gaat dat aanvaarden, he, staande in de spiegel van de zelfkennis?

    Die win-win-situatie wordt betracht via “Plan X”, wat inspeelt op ‘wat is’, dus op de werkelijke mentaliteitssferische onderstromen die Belgie maakt tot wat het is. De oplossing zal sommigen verbazen en bepaalde mensen misschien tegen de borst stoten (hopelijk om dan eens ‘wakker te worden’ uit hun eigenwanen).

    Het zal misschien niet direct worden aanvaard. De idee zal even moeten aanbelanden in Belgie (Vlaanderen, Wallonie, Brussel, Oostkantons) én in de buurlanden én de Europese Gemeenschap. Het zal een tijdje moeten marineren in de geesten en harten van vele mensen tot het waarlijk en finaal dan toch eens gemeenschappelijk wordt beschouwd als ‘de beste keuze’, alle omstandigheden hierbij in ogenschouw genomen als iets ‘dat niet anders nog kan worden uitgeklaard’.

    Immers : de oude generatie is vastgeroest in haar ideefixen, in haar “gelijk”, in haar slachtofferrol, in haar blindheden voor alle onhebbelijkheden die ze zelf genereren… en zal – vrees ik – die 180° omkering in haar hart én wezen niet kunnen maken… uit ‘fierheid’, uit “de ideefix dat ze geen ‘gezichtsverlies wilt lijden’ ” (wat heel wat leed berokkent in heel wat landen die op een keerpunt staan) of misschien nu nét toch wel… Ik sluit niets uit maar intussen zal het ‘Voorstel’ ook gelanceerd zijn als toekomst-scenario indien men niet in staat is om innerlijk te veranderen. Het antwoord hiertoe ligt in de harten van de mensen zelf.

    En als het niet kan dan zou ik zeggen : “Laat het maar gebeuren, dàt Voorstel”.

    Tot eens in Friesland!

    W.

  29. Nemo Xeno permalink
    14 maart 2011 23:00

    De “Dag van de Joker” lijkt me een uitstekende ‘release-datum’ voor Plan X, minstens naar alle opnieleiders in dit land : politieke partijen, pers, loge, her en der enkelingen, het koningshuis maar hebben die een toegankelijke email… en naar vele buitenlandse persagentschappen, voor?

  30. Nemo Xeno permalink
    19 maart 2011 19:02

    … (ik vervolg nu mijn voorgaande bericht met haar plots afgebroken zin) : … (mét) vóóreerst evenwel die – door de omstandigheden genoodzaakte – avant-premiere omtrent dat Voorstel in het buitenland is aanbeland (wat nu al enige dagen een feit is) en dit dus nog vooraleer anderen er hier ‘te lande’ iets van te weten komen…

    Tja, “hét” marineert blijkbaar heel goed in het buitenland!

    Wat een paar heel selectief gerichte – simultaan “mega-ontvangers” – e-brieven allemaal niet kunnen doen, he?

    … En nu misschien nog heel even een 101 denktanks in binnen- en buitenland erbij betrekken, kwestie dat die het “Voorstel” ook al in hun geest kunnen laten marineren… en het geroezemoes erover en errond zo zijn eigen leventje gaat leiden… wat vele malen leuker is dan het gerekketek van – al dan niet ingeslikte – persberichten…

    Finaal hoeft het Voorstel niets eens ooit ‘de pers’ te halen. Het komt erop neer dat de boodschap intussen is aanbeland en dat iedereen – die het écht en waarlijk moet weten – het ook terdege weet, behalve dan… de ‘Belgen’ zelf… Dat is nu net dé truk!

    Eén simultane e-brief naar zowat iedere belangrijke opinieleider én waarbij elkeen ziet wie de boodschap tevens ook nog ontvangen heeft…. en intussen Belgie blind én doof houden… Leuk, niet?
    En misschien alleen maar in laatste instantie naar de mediawereld in Belgie zelf versturen, kwestie dat ze niet alles vanuit het buitenland met mondjesmaat moeten vernemen? En een kwestie om de spanning er wat in te houden… Of om gewoon intussen De Stille Tamtam haar werk laten doen. ‘We’ zijn er nog niet helemaal over uit… We moeten niet alles zelf willen doen…. Het Gelukkige Toeval mag ook haar steentje bijdragen! En verontachtzaam nooit De Gelukkige Vergissing! Finaal zorgt at voor het zetten van hét Kroonstuk!

    Nooit kan immers een binnenlandse pers zomaar blijvend de censuur aanhouden!

    ‘Nieuws’ zoekt én vindt steeds haar weg… en censuur maakt vindingrijk én hyper lucide!

    LAAT HET MAAR OVERWAAIEN!

    Het “Nieuwe Andere Vlaanderen” moet zich eerst terdege gaan profileren in het buitenland en klaarstaan voor de grote uitdagingen van morgen.

    Daar wordt heel noest aan gewerkt door “De Stillen” die anoniem zullen blijven.

    Er komen nog “ontmoetingen”… Dat is nog maar het begin!

    Over dàt Vlaanderen hebben velen nu écht wel hét raden naar!

    Hahaha! Het is leuk om te zien wat wij nu reeds zien!

    De J.

  31. Nemo Xeno permalink
    19 maart 2011 19:15

    Het wordt een Heuse Geuze Reuze Soep, geheel die Ontknoping!

    Al wie daar zegt de reus die komt, de reus die komt, zij keren weerom!

    Het is niet belangrijk dat wij het nog weten hoe het nu allemaal net in elkaar zit (dat laten we in het midden) maar het gaat er nu nét om dat zij het finaal niet meer weten hoe het allemaal in zijn plooi is gevallen…

    De GeluksEngel, wie weet? Met een Raaf op de ene schouder én een Koekoek op de andere ;-)

    Leuk toch, niet?

    De J.

Geef een reactie

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log Out / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log Out / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log Out / Bijwerken )

Verbinden met %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 34 other followers