Skip to content

Ketens der hebzucht

17 maart 2010
by

Enca Caen

Dit kunstwerk “ketens der hebzucht”,  wil getuigen van een symbolische teruggave van alle door Belgen onterechte gestolen rijkdom en vermoorde levens in Kongo. Het is tevens eens aanklacht tegen de monarchie en Belgische staat, “2010 hoog tijd voor België om haar historische verantwoordelijkheid te erkennen met excuses gewenst. 
Een feit is dat mr. Patrice Lumumba de eerste democratisch verkozen eerste minister van Congo was en België heeft die eerste democratie zwaar geschonden. Omwille van bezorgdheid van Belgisch financiële en economische belangen steunde de Belgische regering met medeweten van het koningshuis ,diverse partijen via wapenleveringen en voedselverdelingen ten einde het bekomen van een “élimination définitieve de Patrice Lumumba”. De monarchie en haar kolonialen, allemaal weten zij dat ze bepaalde zaken beter niet hadden begaan: de vele slagen met de chicote, het afhakken van handen der onwillige slaven, hun grote openheid voor de zwarte vernedering. Een blank ras, de brute macht, de vele doden, de geile blikken gericht op bloedgeld en rijkdom waarop zij verliefd waren. Congo!!!, hun nostalische herinnering aan een kolonie waarop België zo fier is en grotendeels haar huidige bestaansvorm aan te danken heeft.  Zonder Congo, de vele doden en het vele leed der congolese bevolking had België al lang opgehouden te bestaan. 
Het kunstwerk “Ketens der hebzucht” bestaat uit twee handen waarvan de bovenste hand identiek is aan de afgezaagde zwarte hand van het monument van Leopold II aan De Drie Gapers  te Oostende.  Voorstellend een zwart Congolees afgehakte hand, losgerukt van de ketens der afhankelijkheid die stevig worden vastgehouden door een blanke hand met een verwijzing naar de hand van hebzucht der toenmalige koning der Belgen. 
De blanke hand der Belgen rukt nog steeds aan de kettingen der hebzucht met als betekenis de dag vandaag de plunderingen van het Afrikaanse continent nog steeds doorgaan. De witte hand der Belgen kan de ketens van een kolonialisme die zich reeds 50 jaar geleden losrukte niet loslaten. Op die manier een verwijzing naar een verkracht en vernietigend kolonialisme in een verleden en een losgerukt maar nog steeds geboeide zwarte onmacht tegen het leegroven van rijkdom vandaag en in de toekomst.
Na de canvascollectie wil ik dit kunstwerk overhandigen aan de Republiek Congo en zal dan ook vragen dat onze Koning Albert het meeneemt n.a.v. zijn bezoek aan Congo bij de feestelijkheden rond de 50 jarige onafhanklijkheid.
Het kunstwerk ” ketens der hebzucht” heeft als opdracht de koloniale herinneringen levend te houden voor de westerse beschaving refererend naar de recente afgezaagde hand van een dictatoriaal monument te Oostende en verwijzend naar het voortduren tot de dag vandaag van het leegroven van Congolese rijkdommen ten koste van de plaatselijke bevolking.
Als de bijdrage van dit kunstwerk een betere verstandhouding en eerlijke samenwerking mag bespoedigen tussen beide volken dan gegroet met alvast mijn excuus als Vlaming tegenoverstaande de bevolking van de Congolese Republiek.
Met vriendelijke groeten Enca Caen, Ambassadeur vredesgemeente Merelbeke.

Advertenties
5 reacties leave one →
  1. Enca Caen permalink
    21 maart 2010 09:15

    Bij deze de vermelding dat het kunstwerk “ketens der hebzucht” een aanklacht tegen de monarchie en Belgische staat geselecteerd werd.

    Op naar de volgende ronde waar deze keer een nationale jury zondag het kunstwerk zal beoordelen, duimen maar.

    Groetjes Enca Caen.

  2. Enca Caen permalink
    3 mei 2010 16:02

    MERELBEKE: Ketens der Hebzucht “Sikitiko”
    Ingediend door K DeVos op di, 04/27/2010 – 13:51.
    De hand die de kunstenaar Enca Caen gebruikt, lijkt op de hand van de ‘neger’, deel uitmakend van de beeldengroep rond het Leopold II-monument op de dijk in Oostende. Het is precies deze hand die door een onbekende actiegroep werd afgehakt als teken van protest tegen de uitbuiting van Congo door Leopold en België.

    Is de kunstenaar Enca Caen misschien bekend met de beeldenstormers van Oostende? En is de verdwenen hand misschien verwerkt in zijn kunstwerk?

    En toevallig of niet: in de roman “De Hand van de Koning” van Raf De Boever over deze affaire, is één van de drie actievoerders ook een beeldhouwer. En in dat boek is er ook sprake over een opschrift bij deze hand, nl. het Swahili-woord voor excuus: Sikitiko… Toeval?

    Nieuwe reactie inzenden

    tip toevoegen

Trackbacks

  1. Congo-Kabila kan een Vlaams-republikeinse steen-des-aanstoots worden « Res Publica
  2. Het corrupte Congo-Kabila wijst ons de weg uit het corrupte België « Res Publica
  3. Gezever, niets dan gezever! « Res Publica

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: